fbpx

Gentari, SEDC Energy jalin kerjasama bangunkan hab hidrogen di Bintulu

Gentari SEDCE perjanjian

GENTARI Hydrogen Sdn Bhd baru-baru ini menandatangani perjanjian induk (HoA) dengan SEDC Energy Sdn bhd (SEDCE) untuk pembangunan hub pengeluaran hidrogen berpusat yang dikenali sebagai ‘Sarawak H2 Hub’ di Bintulu.

Majlis pertukaran dokumen antara Gentari Hydrogen dan SEDCE pada Persidangan Peralihan Tenaga Borneo (BETC) 2024 disaksikan oleh Premier Sarawak, Datuk Patinggi Tan Sri (Dr) Abang Johari Tun Abang Haji Openg.

SEDCE ditugaskan untuk memulakan ekosistem tenaga baharu di Sarawak, selaras dengan visi kerajaan negeri untuk menekankan penggunaan tenaga baharu dan lebih bersih.

Hab pengeluaran hidrogen berskala global yang dirancang di Bintulu itu bertujuan untuk menjadi pembekal tunggal hidrogen hijau untuk kemudahan hiliran di kawasan itu.

Ia akan diuruskan oleh sebuah syarikat usaha sama yang akan ditubuhkan oleh Gentari dan SEDCE, yang juga bertanggungjawab untuk mengoptimumkan semua projek pengeluaran hidrogen di rantau ini.

Gambar oleh: Facebook SEDC Sarawak

“Malaysia berada pada kedudukan yang baik untuk menjadi hab hidrogen yang bersih di ASEAN, diterajui oleh negeri seperti Sarawak dengan sumber mampan yang mencukupi,” kata Ketua Pegawai Hidrogen Gentari, Michèle Azalbert.

Beliau juga percaya hidrogen adalah jalan ke hadapan dan pihaknya komited untuk menyumbang ke arah Pelan Hala Tuju Ekonomi Hidrogen Sarawak, sebagai tambahan kepada visi dan objektif kerajaan Malaysiad alam Pelan Hala Tuju Teknologi dan Ekonomi Hidrogen (HETR).

Ketua Pegawai Eksekutif SEDCE, Robert Hardin pula berkata perkongsian strategik antara SEDCE dan Gentari untuk Sarawak H2 Hub akan menjadi akan memacu lebih banyak pembangunan dan menarik pelaburan baharu
terutamanya dalam sektor tenaga baharu.

“Hidrogen akan memainkan peranan dalam peralihan tenaga dan seperti yang diketengahkan dalam Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara, peranan Sarawak dalam memajukan pembangunan ini wajar diberi perhatian,” katanya.

Sarawak meletakkan dirinya sebagai pengeluar hidrogen komersial menjelang 2027 dengan visi peralihan negeri kepada ekonomi hidrogen.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved