fbpx

Ford Supervan 4.2 EV pecah rekod pusingan terpantas di litar Mount Panorama

electric-ford-supervan-4.2-sets-new-lap-records-at-mount-panorama 4

Jentera pantas Mercedes-AMG GT3 nampaknya terpaksa memberikan laluan kepada kenderaan baharu yang paling pantas mengelilingi litar Mount Panorama – Ford Supervan 4.2 EV.

Dengan catatan 1 minit 56.3247 saat, bukan satu tapi tiga rekod yang berjaya dipecahkan oleh van elektrik tersebut, iaitu dalam kategori kenderaan komersial, kenderaan elektrik, serta kenderaan roda tertutup (closed-wheel) paling pantas.

 

 

Sebagai perbandingan, Mercedes-AMG GT3 menetapkan rekod terpantas baharu sebelum ini dengan catatan masa 1:56.605.

Van elektrik tersebut dipandu oleh juara dua kali perlumbaan 24H Le Mans, Romain Dumas.

Tahun lepas, Dumas pernah memandu van yang sama untuk memecahkan rekod baharu di Pikes Peak International Hillclimb menerusi kategori Open Class.

Selain daripada itu, beliau juga pernah mencatatkan rekod masa terpantas dalam acara seperti Pikes Peak International Hill Climb, Nurburgring Nordshleife serta Goodwood Festival of Speed Hill Climb di dalam jentera Volkswagen ID. R.

 

 

Ford SuperVan 4.2 EV dibangun menggunakan asas Ford e-Transit Custom, menampilkan tetapan tiga motor elektrik – satu untuk gandar depan dan dua untuk gandar belakang – dengan kuasa keseluruhan melebihi 1,400 hp.

Selain daripada rangkaian kuasa elektrik, Ford SuperVan 4.2 ini turut mempunyai komponen splitter hadapan dan spoiler belakang diperbuat daripada bahan gentian karbon bertujuan untuk meningkatkan daya mendap.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved