fbpx

WTC Automotif bakal lancar GAC Emkoo, Aion Y Plus tahun ini

GAC Emkoo 01

DI samping GS3 Emzoom, WTC Automotif (WTCA) turut mempertontonkan dua lagi model yang akan dibawa masuk ke pasaran Malaysia tidak lama lagi iaitu GAC Emkoo dan GAC Aion Y Plus.

Emkoo merupakan SUV segmen C yang akan bersaing dengan Honda CR-V dan Proton X70, dan dikatakan akan dilancarkan pada tahun ini.

Sementara itu, GAC Aion Y Plus adalah model SUV elektrik yang dipasarkan di bawah sub-jenama milik GAC iaitu Aion. Menurut WTCA, model ini dijangka akan memasuki pasaran tempatan pada separuh pertama tahun ini.

Seperti yang boleh dilihat, Emkoo mempunyai reka bentuk yang berani dan agresif yang diserlahkan menerusi gril berbentuk V dan lampu LED ‘Eyes of Revelation’. Ruang dalamannya pula mengetengahkan konsep digital dan inovasi dengan kluster instrumen digital separa terapung.

Di China, model ini boleh didapati dengan enjin 1.5-liter turbo, 2.0-liter turbo dan hibrid. Spesifikasi untuk pasaran Malaysia masih belum diketahui namun ada ura-ura yang mengatakan ia akan didatangkan dengan enjin 1.5-liter turbo yang menghasilkan 177 PS dan 270 Nm iaitu sama seperti GS3 Emzoom.

Aion Y Plus dibina menggunakan platform GAC Aion Electric Platform (AEP2.0) yang dikatakan menelan belanja sebanyak RM2 bilion dan mengambil masa kira-kira 30 bulan untuk dibangunkan.

Menurut syarikat itu, platform tersebut mempunyai ukuran tapak roda terpanjang dalam segmennya iaitu 2,750 mm dan lantai yang rata untuk penumpang belakang.

Bukan itu sahaja, kerusi hadapannya boleh dilipat rata menjadi katil berkembar dengan ukuran lebar 1.8 meter. Penumpang belakang pula boleh menikmati ruang kaki sepanjang 1,022 mm yang dikatakan paling luas dalam industri.

Dari segi trenkuasa, Aion Y Plus dilengkapi dengan bateri Magazine berkapasiti 63.2 kWj yang menawarkan jarak pandu sejauh 490 km (NEDC) atau 430 km (WLTP) dengan satu cas penuh.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved