fbpx

Lagi kanak-kanak maut akibat ditinggalkan di dalam kereta

tempat duduk kanak-kanak
Man installs a child car seat in car at the back seat. Responsible father thought about the safety of his child.

SEORANG kanak-kanak perempuan berusia lima tahun meninggal dunia selepas ditemukan tidak sedarkan diri di dalam kereta ibunya yang diparkir berdekatan pintu belakang Hospital Shah Alam.

Menurut Ketua Polis Daerah Shah Alam Asisten Komisioner Mohd Iqbal Ibrahim, polis menerima laporan berhubung kejadian itu daripada seorang pegawai perubatan hospital berkenaan, pada 8.01 malam.

Hasil siasatan mendapati mangsa ditinggalkan oleh ibunya secara tidak sengaja di dalam Perodua Axia selepas mangsa diambil dari sebuah taska yang berdekatan, kira-kira 2 petang.

“Semasa ditinggalkan, mangsa dalam keadaan tertidur dan enjin kereta dimatikan. Ibu kanak-kanak itu yang berusia 34 tahun yang juga kakitangan hospital hanya menyedari kejadian terbabit selepas dihubungi suaminya, pada 6 petang.

“Mangsa kemudian dibawa ke Jabatan Kecemasan Hospital Shah Alam, dalam keadaan tidak sedarkan diri, sebelum disahkan meninggal dunia,” katanya dalam kenyataan.

Beliau berkata, bedah siasat sudah dijalankan pada jam 2 petang semalam (31 Januari) dengan keputusan ‘pending laboratory investigations’.

Hasil pemeriksaan ke atas mangsa juga mendapati tidak ada sebarang kecederaan luaran mahupun dalaman pada kanak-kanak itu.

Mohd Iqbal berkata, siasatan dijalankan mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 dan jika sabit kesalahan, boleh didenda tidak lebih RM50,000 atau penjara tidak lebih 20 tahun atau kedua-duanya.

“Orang ramai dinasihatkan lebih berhati-hati ketika mengambil anak-anak mereka pulang dari sekolah atau TASKA, terutama yang masih kecil supaya kejadian seperti ini tidak berulang lagi.

“Mana-mana individu yang mempunyai sebarang maklumat berkaitan kes ini, boleh menghubungi Inspektor Syer Aidid melalui talian 013-6544996,” katanya.

Insiden menyanyat hati seperti ini terlalu kerap berlaku dan sebagai seorang bapa, penulis sangat terkesan. Sebagai peringatan bersama, ini beberapa langkah yang boleh diambil untuk elakkan daripada tertinggal anak di dalam kereta:

  • Letakkan barang anak (beg pakaian, mainan dan sebagainya) di kerusi penumpang hadapan
  • Letakkan barang anda (telefon, beg atau dompet) di kerusi belakang
  • Jadikan memeriksa kerusi belakang sebelum meninggalkan kereta sebagai tabiat
  • Tinggalkan nota atau sticky note pada papan pemuka sebagai peringatan
  • Pesan kepada pasangan atau ahli keluarga untuk ingatkan anda
Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved