fbpx

Petronas mahu bawa semula F1 ke Sepang pada 2026?

litar antarabangsa sepang lewis hamilton 02

SYARIKAT minyak dan tenaga negara, Petronas, telah menafikan berita berkenaan mereka akan membawa semula Formula Satu (F1) ke Litar Antarabangsa Sepang pada 2026.

Dalam satu kenyataan rasmi, syarikat itu menjelaskan, “Petronas merujuk kepada laporan-laporan berita yang disiarkan pada 31 Januari 2024 berkenaan kemungkinan kembalinya Grand Prix Formula Satu ke Sepang, Malaysia, pada 2026.”

“Kami ingin mengesahkan tiada perbincangan dalam membawa semula sukan itu ke Petronas Sepang International Circuit.”

CEO Sepang International Circuit, Azhan Shafriman Hanif juga menafikan ura-ura itu semalam.

F1 di Malaysia tidak lagi dianjurkan selepas 2017 (kali terakhir) berikutan kenaikan kos penganjuran dan penurunan jualan tiket.

Litar Sepang merupakan litar pertama rekaan Hermann Tilke yang berjaya memasuki kalendar F1. Ia menjadi kegemaran para pemandu disebabkan rekaannya yang mencabar, laju, selain cuaca yang sukar dijangka menjadi penentu semasa perlumbaan.

Ura-ura berkenaan kembalinya F1 ke Malaysia telah timbul hampir setiap tahun sejak 2018, tetapi tiada yang menjadi kenyataan setakat ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved