fbpx

Proton Commerce beri 27,288 pinjaman pada 2023, angka tertinggi sejak ditubuhkan

proton saga mc2 official 2022 13

TAHUN 2023 menandakan tahun kejayaan bagi Proton dengan jualan terkumpul melonjak kepada 154,611 unit, menandakan angka jualan tertinggi syarikat itu sejak 2012.

Pencapaian itu juga membolehkan pengeluar kenderaan nasional itu mengekalkan kedudukannya sebagai jenama kedua tertinggi dalam industri automotif negara.

Sejajar dengan itu, cabang pembiayaan Proton iaitu Proton Commerce Sdn Bhd turut mendapat manfaat daripada pertumbuhan dalam jualan dengan mencapai jumlah pengeluaran pinjaman yang tertinggi.

Sepanjang tahun lalu, Proton Commerce mengeluarkan sejumlah 27,288 pinjaman kepada pembeli Proton, iaitu satu jumlah pengeluaran tertinggi yang direkodkan sejak penubuhannya.

Lapan daripada dua belas bulan menyaksikan lebih daripada 2,000 pengeluaran, dengan pencapaian bulan Mac tertinggi iaitu sebanyak 2,934.

Menurut syarikat itu, angka berkenaan dicapai kerana menghantar tempahan yang dibuat dalam tempoh insentif PENJANA.

Mooi Fi Phang, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton Commerce berkata, pegangan pasaran tahunan syarikat telah menunjukkan trajektori menaik yang stabil dengan peningkatan daripada 9 peratus pada 2018 kepada 18 peratus menjelang akhir tahun 2023.

“Dalam bulan Januari dan Mac 2023, kedudukan pasaran kami patut diberi perhatian, meletakkan kami sebagai entiti kedua terbesar dari segi pegangan pasaran dalam tempoh ini,” katanya lagi.

Untuk tahun 2024, Proton Commerce menyasarkan untuk mencapai prestasi lebih tinggi sebagai sebahagian daripada usahanya untuk menjadi pembiaya nombor satu kenderaan Proton.

Memandangkan 2024 menandakan Ulang Tahun ke-20 Proton Commerce, syarikat telah menyediakan pelan strategik untuk meningkatkan perniagaannya ke tahap yang lebih tinggi.

“Di samping menjaminkan kadar faedah yang ditawarkan pada masa kelulusan, kami juga akan menawarkan pakej kewangan yang kompetitif untuk model terbaharu Proton seperti X90 dan S70 sambil juga menghubungi pelanggan EV yang berminat untuk membeli smart #1” kata Mooi.

“Dengan pembiayaan kadar tetap kami, pelanggan boleh yakin dengan pembayaran bulanan yang konsisten, memberikan kemudahan kepada mereka yang menunggu kenderaan Proton mereka dan memudahkan pengurusan bajet yang lebih baik,” tambahnya lagi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved