fbpx

Toyota elektrik hibrid (HEV) cekap dan sporti, sesuai untuk anda?

Toyota HEV KV1

SEDAR atau tidak, Toyota sebenarnya telah mempelopori teknologi hibrid hampir suku abad lamanya. Teknologi ini terus diberikan inovasi dan penambahbaikan, dan ia kini semakin cekap seperti yang anda boleh dapati dalam model-model seperti Corolla Cross Hybrid Electric dan Innova Zenix Hybrid Electric.

Teknologi hibrid Toyota direka untuk memberikan pengalaman memandu unik, menggunakan dua sumber kuasa lalu menghantar kuasa yang lancar dan cekap.

Kebanyakan pemanduan anda dalam bandar boleh dibuat menggunakan motor elektrik sahaja, bermakna tiada langsung pelepasan asap dari ekzos. Dengan kurangnya pelepasan ekzos, maka kurang juga penggunaan petrol.

Ini menjadikan elektrik hibrid antara kenderaan paling cekap tenaga atas jalan raya, terutamanya di Malaysia.

Bagaimana elektrik hibrid berfungsi

Kenderaan elektrik hibrid menggunakan dua sumber kuasa berbeza – sebuah enjin petrol dan satu motor elektrik, maka lahirlah nama hibrid.

Kenderaan sebegini lebih menjimatkan berbanding kereta biasa, tetapi ia tidak memerlukan anda mengecas kerana enjin akan mengecas bateri secara automatik.

Ini membuatkan kenderaan hibrid praktikal kerana anda hanya perlu isi minyak untuk menikmati dua jenis sumber kuasa. Enjin dan motor dalam kenderaan hibrid Toyota mampu beroperasi berasingan – atau bersama – bergantung kepada keadaan.

Anda juga tidak akan ada masalah kerisauan jarak perjalanan (range anxiety) seperti kenderaan elektrik sepenuhnya kerana enjin petrol masih ada jika motor elektrik kehabisan bateri.

Mengapa pilih elektrik hibrid Toyota?

1. Bateri tahan lama

Bateri hibrid Toyota direka supaya selamat dan tahan lama, dan ia dibina dengan teknik serta kualiti yang anda boleh jangkakan dari jenama seperti Toyota.

Bateri-bateri hibrid ini hadir dengan jaminan 8 + 2 untuk ketenangan minda anda. Maklumat lanjut berkenaan jaminan bateri boleh didapati di sini.

2. Kos penyelenggaraan rendah

Secara keseluruhan, kos pemilikan elektrik hibrid adalah rendah, dari segi pengisian petrol dan penyelenggaraan.

Mengapa? Kos penyelenggaraan hibrid ini lebih rendah kerana tidak terdapat banyak komponen serta ketahanan komponen bateri dan elektrik. Sebagai contoh, penggunaan regenerative braking bermakna kurangnya kelusuhan pada pad brek.

3. Kecekapan bahan api lebih baik

Dengan dua sumber kuasa, hibrid boleh dipandu sepenuhnya dengan kuasa elektrik pada kelajuan rendah dan bila enjin melahu atau mula bergerak. Enjin hanya berfungsi pada kelajuan tinggi, bermakna kecekapan bahan api keseluruhan juga lebih baik.

Ini semua menyumbang kepada kecekapan bahan api dan penjimatan minyak tanpa mengorbankan prestasi.

4. Seronok dipandu

Hibrid hari ini tidak seperti dulu, ia kini sangat responsif dan sporti disebabkan tork segera yang boleh dibekalkan oleh motor elektrik dan kelajuan lebih tinggi yang boleh diberikan oleh enjin.

Dua sumber kuasa ini bekerjasama dengan harmoni untuk memberikan anda kuasa dan prestasi pada bila-bila masa.

Perubahan bermula dengan anda

Anda boleh mulakan perubahan demi masa depan lebih cerah dengan barisan model elektrik hibrid Toyota.

Apa kata anda cuba pandu uji Corolla Cross Hybrid atau Innova Zenix Hybrid hari ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved