fbpx

Mercedes dapat kelulusan dua negeri di AS untuk lampu turquoise Drive Pilot

mercedes drive pilot 05

AMERIKA Syarikat (AS) mempunyai undang-undang lampu kenderaan antara paling kompleks di dunia, dan Mercedes-Benz menambah satu lagi elemen.

Mereka memohon untuk penggunaan lampu luaran berwarna turquoise (hijau cerah) dan ia telah diluluskan oleh AS. Lampu itu bertujuan menunjukkan status sistem pemanduan autonomi Level 3.

Dinamakan sebagai Drive Pilot, sistem ini membolehkan pemandu memberikan tugas utama kepada kereta, pada kelajuan sehingga 40 batu sejam (64km/j). Sudah tentu, pemandu perlu bersedia mengambil alih semula kawalan pada bila-bila masa jika kereta tidak mampu memandu sendiri.

Mercedes berkata jika sebarang sistem tidak berfungsi, terdapat fungsi brek dan stereng khas yang akan terus mengawal kereta dengan selamat sehingga pemandu mengambil alih semula.

Baru-baru ini, sistem lampu ini diluluskan untuk negeri California dan Nevada. Cahaya nyalaan turquoise itu akan menyala pada lampu depan, belakang, dan cermin sisi.

Menurut Mercedes, warna lampu unik ini berpotensi membuatkan orang lebih selesa dengan idea kereta pemanduan kendiri.

Syarikat itu berkata lampu ini akan menambahkan keselamatan trafik dan akan memberi makluman kepada pegawai polis jika pemandu tidak memandu disebabkan oleh isyarat warna ini.

Mercedes juga berharap dapat menjadikan warna ini sebagai standard lampu kenderaan pemanduan autonomi bagi seluruh dunia.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved