fbpx

MIRC dilancarkan, rali dalam ladang sawit pada Mac 2024 nanti

mirc rally 02

SETELAH lima tahun dunia sukan rali di Malaysia sunyi dari deruman jentera-jentera di ladang-ladang sawit, kini ianya bakal kembali dengan pelancaran Malaysia International Rally Championship (MIRC) 2024.

Bakal diadakan pada Mac 2024 depan, acara berbentuk karnival ini akan bertempat di Paya Besar yang melalui ladang sawit Felda Panching, berdekatan bandar Kuantan, Pahang.

Elemen rali Malaysia dengan lalual ladang sawit yang mencabar dan berkelajuan tinggi telah melahirkan nama-nama besar seperti Karamit Singh. Malah, ianya menjadi landskap unik yang meletakkan nama Malaysia dalam kalendar rali antarabangsa.

Perlumbaan MIRC akan dianjurkan oleh Millennium Motorsport Adventure Club (MMAC), diuruskan oleh sebuah syarikat pengurus acara gergasi iaitu Semenyih Eco-Ventures Resort & Recreation dengan rakan strategik dari Pejabat Parlimen Paya Besar, Majlis Bandaraya Kuantan dan Kerajaan Negeri Pahang serta Pahang Corporation.

Acara ini turut diiktiraf oleh Motorsports Association of Malaysia (MAM) serta Kementerian Belia dan Sukan, Malaysia.

Pengarah Acara, Dato’ Seri Mohamad Khafey Ikhwan Bin Abdul Latiff berkata, “Penganjuran MIRC kali ini adalah berstatus berbeza dengan penganjur lain pada sebelum ini. Acara utama adalah perlumbaan rali itu sendiri yang akan disertai oleh pelumba dan kereta terbaru dari China, Thailand dan Indonesia.

“Malah, pelumba-pelumba tempatan pasti akan menantikan kembalinya kehebatan sukan rali di Malaysia ini.”

Katanya lagi, “Bagi menambahkan kemeriahan sepanjang minggu tersebut, kami akan turut menganjurkan karnival dan makanan di dua tempat utama iaitu di dalam Tapak Karnival Felda Panching dan Tapak Karnival Bandar Kuantan, Pahang.

Perlumbaan rali ini bakal menawarkan hadiah wang tunai keseluruhan berjumlah hampir RM30,000 kepada semua pemenang kelas 4WD dan 2WD termasuk keseluruhan hadiah motosikal bagi setiap kategori dipertandingkan.

Terdapat juga hadiah-hadiah sampingan lain yang bakal diumumkan kemudian.

Nantikan laporan kami menjelang acara dan selepas perlumbaan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved