fbpx

Selamat tinggal Proton, Karamjit Singh akan pandu Perodua Myvi turbo pula

karamjit singh proton gen2 – bernama

BEKAS juara dunia rali, Karamjit Singh membuat kenyataan mengejutkan hari ini. Beliau akan mengucapkan selamat tinggal kepada Proton dan beralih kepada Perodua untuk musim ini.

Karamjit yang memandu untuk pasukan Cisco Racing berkata, langkah itu adalah perlu kerana Proton tidak lagi berminat menyokong perjalanan ralinya.

Gambar oleh: Bernama

Karamjit memenangi kejuaraan Malaysia National Rally Championship (MNRC) ke-17 beliau tahun lepas dengan memandu Proton Gen2.

“Saya sememangnya sudah lama menjadi peminat Proton dan telah berlumba memandu Proton sejak 1988 hingga kini,” katanya.

“Malangnya, kami tidak (lagi) mendapat sebarang sokongan dari Proton. Sejak saya membeli Gen2 ini pada 2017, saya telah membelanjakan RM500,000 dari wang saya sendiri untuk mengubah suainya untuk perlumbaan.

“Saya telah menghabiskan semua simpanan EPF saya untuk ini, tiada lagi tinggal di dalam akaun,” tambahnya.

Menurut Karamjit, bosnya (Cisco Racing) berkata supaya melupakan Proton. “Mari cuba Perodua. Trend di peringkat dunia juga menggunakan kereta lebih kecil (kompak) seperti Myvi.”

“Ianya lebih ringan dan lebih mudah untuk berlumba, jadi saya kata mengapa tidak, mari cuba. Mana tahu, Perodua akan menaja kami di masa depan.

“Kami mempunyai perancangan untuk bertemu dengan Perodua untuk berbincang mengenai perkara ini (penajaan).

“Pada masa ini, ideanya ialah untuk menggunakan Myvi untuk berlumba dalam MNRC tahun ini tetapi jika Perodua menaja kami, mungkin boleh bawakannya untuk bersaing di Asia Pacific Rally Championship (APRC) yang memerlukan belanja lebih besar.”

Karamjit mendedahkan mereka memerlukan sekurang-kurangnya tiga bulan untuk membangunkan Myvi MNRC-spec dengan kos RM500,000.

“Kami telah memutuskan untuk menggunakan Myvi generasi terkini dan memasukkan enjin 2.0-liter turbo, berserta sistem pacuan semua-roda (AWD),” terang Karamjit.

“Kami belum memutuskan secara spesifik enjin yang akan digunakan, kami boleh guna sama ada Toyota, Subaru atau Mitsubishi.”

“We have not decided on the specific engine we will be using for the car, we can use either Toyota, Subaru or Mitsubishi drivetrains.

“Sudah tentu ini memerlukan modifikasi menyeluruh pada casis. Kesemua proses akan dilakukan di Malaysia.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved