fbpx

Geely bakal buka universiti di Tanjung Malim, agaknya kursus apa yang ditawarkan?

geely hq

MENTERI Besar Perak, Datuk Seri Saarani Mohamad mengumumkan bahawa Zhejiang Geely Holding Group Co. Ltd (Geely) berhasrat untuk membina sebuah universitinya sendiri di Tanjung Malim.

Menurut Saarani, sudah menjadi kelaziman bagi Geely untuk membina sebuah universiti di kawasan perusahaannya dan pengeluar kenderaan dari China itu mahu meneruskan amalan tersebut di Tanjung Malim.

Geely yang terlibat dengan projek Automotive High Tech Valley (AHTV) dengan nilai pelaburan RM32 bilion di kawasan tersebut bakal melahirkan tenaga kerja mahir dalam bidang automotif menerusi universiti berkenaan.

Tambah beliau lagi, pembukaan universiti berkenaan bakal melahirkan bakat-bakat muda dalam bidang Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) dan juga teknologi automotif.

“Selain daripada syarikat Proton (Proton Holdings Bhd.) telah bersetuju pindah operasi keseluruhannya dari Shah Alam, Selangor ke Proton City, ia ditokok tambah dengan pelaburan bernilai RM32 bilion yang akan dibawa masuk oleh Geely melalui AHTV.

“Jadi mereka (Geely) datang bukan sahaja membawa pelaburan untuk pembangunan pusat perindustrian AHTV tetapi berhasrat membangunkan sebuah universiti,” katanya.

Mengenai tempoh pembinaan universiti itu, Saarani berkata perkara tersebut masih belum ditentukan namun Geely sudah meminta kerajaan untuk menyediakan tempat bagi tujuan berkenaan.

“Belum ada jangka masa yang konkrit, namun idea sudah ada dan (Geely) minta sediakan tempat dan kita sudah cadangkan tempat,” katanya yang turut menegaskan, pembinaan universiti tersebut bakal membuka pelbagai peluang pekerjaan bagi golongan muda seperti dalam bidang akademik.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved