fbpx

Kos servis kenderaan makin mahal tahun depan?

Pusat Servis Carsome 04

SEPERTI yang diumumkan dalam Belanjawan 2024, kadar cukai perkhidmatan akan dinaikkan dari enam peratus kepada lapan peratus bermula 1 Mac tahun depan.

Justeru itu, kos pembaikan dan servis kenderaan yang tidak termasuk dalam kategori yang dikecualikan dijangka akan meningkat.

Bimbang perkara ini akan membebankan pengusaha bengkel dan pemilik kenderaan, Persekutuan Persatuan-persatuan Syarikat Motor Dan Kredit Malaysia (FMCCAM) akan meminta kerajaan mempertimbangkan pengecualian kenaikan cukai itu untuk bengkel kecil dan pemilik kenderaan terpakai.

Presiden FMCCAM Datuk Tony Khor berkata kadar cukai baharu itu tidak akan menjejaskan harga kenderaan secara terus namun ia pasti menjejaskan kos penyelenggaraan.

Walaupun belum diputuskan oleh kerajaan, beliau merasakan kadar cukai baharu itu akan terpakai kepada bengkel kereta juga.

Foto oleh: Prabhaka Salave/Pexels

Tambah beliau lagi, walaupun kenaikan itu kecil, ia mungkin ketara kepada pemilik-pemilik kereta terpakai dengan bajet yang terhad.

“Saya difahamkan bahawa perbelanjaan penyelenggaraan kereta mungkin meningkat namun sebagai pemilik, kita juga perlu memastikan keselamatan kenderaan,” katanya.

Terdahulu, Jabatan Kastam mengumumkan kadar cukai perkhidmatan di bawah Akta Cukai Perkhidmatan 2018 akan dinaikkan daripada enam peratus kepada lapan peratus berkuat kuasa 1 Mac ini.

Kadar baharu itu tidak termasuk makanan dan minuman, telekomunikasi, penyediaan tempat letak kereta dan perkhidmatan logistik.

Menurut Jadual Kedua Peraturan Cukai Perkhidmatan 1975, perkhidmatan kenderaan bermotor berada di bawah Kumpulan G perkhidmatan bercukai pada kadar enam peratus.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved