fbpx

Proton S70 dilancar secara rasmi – 4 varian, harga dari RM74k-RM95k

Proton S70 launch 01

RASANYA ramai yang menunggu sedan terbaharu Proton, apatah lagi apabila kali terakhir pengeluar kenderaan nasional itu melancarkan model sedan adalah menerusi Persona pada 2016.

Nampaknya penantian mereka berakhir hari ini dengan pelancaran rasmi Proton S70 ke pasaran tempatan. Ia merupakan keempat yang terlahir dari kerjasama antara Proton dan Geely selepas X70, X50 dan X90.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, S70 boleh didapati dalam empat varian iaitu Executive, Premium, Flagship dan Flagship X.

Keeempat-empat varian menampilkan gabungan enjin 1.5-liter turbo tiga silinder dan kotak gear klac berkembar (DCT) tujuh kelajuan yang menghasilkan 150 PS dan 226 Nm.

Untuk pengetahuan, ini merupakan enjin port injection dan transmisi yang sama seperti yang digunakan oleh X50 Standard, Executive dan Premium.

Enjin 1.5-liter turbo TGDi dengan 177 PS dan 255 Nm yang terdapat pada X50 Flagship dan X70 baharu tidak ditawarkan pada S70, sekurang-kurangnya buat masa ini.

Dibina menggunakan platform B-Segment Modular Achitecture (BMA), S70 mempunyai ukuran panjang 4,602 mm, lebar 1,809 mm, tinggi 1,466 mm dan jarak roda 2,637 mm, sedikit lebih kecil berbanding Geely Emgrand.

Dari segi kelengkapan, varian paling basic iaitu Executive dilengkapi dengan enam beg udara, Lane Change Assist, brek parkir elektronik, rim aloi 16 inci, tempat duduk fabrik dan skrin infotainment lapan inci.

Premium menambah lampu depan LED, bar lampu belakang, upholsteri leatherette, pendingin hawa automatik dan kamera undur.

Flagship mendapat lebih banyak ciri tambahan termasuk ADAS, sistem pemantauan tekanan tayar, rim aloi 17 inci, kluster instrumen digital 10.3 inci, pelarasan kuasa tempat duduk pemandu, skrin infotainment 12.3 inci, pengecas wayarles dan kamera 360 darjah dengan paparan 3D.

Flagship X yang merupakan varian tertinggi dalam barisan S70 mendapat hanya satu ciri tambahan iaitu bumbung suria.

Varian Flagship dan Flagship X didatangkan dengan sistem bantuan pemandu (ADAS) yang membawakan 13 sistem keselamatan seperti berikut:

  • Autonomous Emergency Braking
  • Forward Collision Warning
  • Adaptive Cruise Control dengan Stop & Go
  • Intelligent Cruise Control
  • Lane Departure Warning
  • Lane Departure Prevention
  • Lane Centering Control
  • Traffic Sign Information
  • Intelligent High Beam Control
  • Lane Change Assist
  • Door Opening Warning
  • Rear Collision Warning
  • Rear Cross Traffic Alert

Untuk warna, terdapat tujuh pilihan semuanya. Snow White dan Space Grey tersedia untuk keempat-empat varian S70, manakala Armour Silver dan Passion Red hanya ditawarkan untuk Premium dan Flagship.

Marine Blue dan Teal Bayou Green pula hanya untuk Flagship dan Flagship X manakala Quartz Black adalah eksklusif untuk Flagship X sahaja.

Harga jualan bermula dari RM73,800 untuk Executive, RM79,800 untuk Premium, RM89,800 untuk Flagship dan RM94,800 untuk Flagship X.

Pakej standard untuk S70 merangkumi lima perkara iaitu waranti selama lima tahun tanpa had perbatuan, pakej data 1GB sebulan untuk lima tahun, kos buruh percuma sebanyak enam kali, kadar faedah pembiayaan dari 2.34 peratus dan program insurans Proton.

Bukan itu sahaja, 3,000 pemilik pertama yang mendaftarkan kereta mereka sebelum 29 Februari 2024 akan mendapat kit badan aero bernilai RM3,130 (Flagship X sahaja), servis baucar RM500 (Premium dan Flagship sahaja) dan program insurans Proton yang dinaik taraf.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved