fbpx

Ferrari Roma Spider tiba di Malaysia dengan harga RM3.2 juta

06 Ferrari Roma Spider MY Premiere

SELAIN Ferrari Purosangue, Ital Auto Malaysia Sdn Bhd turut melancarkan satu lagi model Ferrari iaitu Roma Spider. Secara asasnya, ia merupakan versi convertible kepada Roma yang diperkenalkan di Malaysia pada Jun 2020.

Dari segi penampilan, Roma Spider masih mengekalkan bentuk asas versi coupe namun bumbung ala fastback itu telah digantikan dengan bumbung fabrik soft top.

Menurut Ferrari, bumbung berkenaan diperbuat menggunakan bahan fabrik baharu yang dikatakan lebih sofistikated. Ia boleh dibuka dan ditutup dalam masa 13.5 saat, ketika kereta bergerak pada kelajuan sehingga 60 km/j.

Apabila dilipat, bumbung tersebut hanya menggunakan ruang setinggi 220 mm di dalam but. Kapasiti ruang but adalah 255 liter apabila bumbung ditutup.

Bagi mengurangkan pergolakan udara dan bunyi di dalam kabin apabila bumbung dibuka, Roma Spider didatangkan dengan nolder 5 mm yang terletak pada rel cermin hadapan dan pemesong angin automatik yang boleh diaktifkan ketika kereta sedang bergerak.

Satu lagi ciri inovatif yang terdapat pada Roma Spider adalah spoiler aktif pada bahagian belakang. Ia boleh digunakan dalam tiga posisi berbeza iaitu Low Drag (LD), Medium Downforce (MD) dan High Downforce (HD).

Dalam kedudukan yang paling tinggi iaitu HD, spoiler tersebut boleh menjana downforce sehingga 95 kg pada kelajuan 250 km/j.

Ruang kabin Roma Spider membawakan susun atur kokpit berkembar yang sama dengan Roma. Ciri-ciri yang ada juga sama iaitu kluster instrumen digital 16 inci, skrin infohibur 8.4 inci dan stereng SF90 Stradale dengan pad sentuh yang ditambah baik.

Dari segi kuasa, Roma Spider menggunakan enjin yang sama dengan versi coupe iaitu enjin 3.9-liter twin-turbo V8 dengan 620 PS dari 5,750 hingga 7,500 rpm dan 760 Nm dari 3,000 hingga 5,750 rpm.

Enjin tersebut digandingkan dengan transmisi klac berkembar lapan kelajuan yang memacu roda belakang. Ini membolehkan Roma Spider melakukan pecutan 0-100 km/j dalam 3.4 saat dan 0-200 km/j dalam 9.7 saat. Kelajuan maksimum adalah melebihi 320 km/j.

Apa yang menarik, angka prestasi ini tidak jauh berbeza dengan Roma walaupun versi Spider ini 85 kg lebih berat, dengan berat keseluruhan 1,556 kg.

Harga jualan Ferrari Roma Spider bermula dari RM3.2 juta termasuk duti dan cukai. Seperti Purosangue, ia didatangkan dengan program jaminan lanjutan selama tujuh tahun.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved