fbpx

Ferrari Purosangue dilancarkan di Malaysia, RM5 juta untuk SUV V12!

05 Ferrari Purosangue MY Premiere

ITAL Auto Malaysia Sdn Bhd, pengimport dan pengedar rasmi Ferrari di Malaysia, secara rasmi telah melancarkan Ferrari Purosangue di bilik pamerannya yang terletak di Kuala Lumpur.

Bukan setakat SUV pertama Ferrari, Purosangue juga merupakan kereta empat pintu dan empat tempat duduk pertama bagi jenama supercar dari Itali itu.

Ia dibina menggunakan casis serba baharu dengan struktur bawah yang diperbuat sepenuhnya daripada aluminium aloi. Menurut Ferrari, casis ini lebih ringan dan tegar berbanding casis empat tempat duduk sebelum ini, sekali gus membantu meningkatkan aspek NVH.

Selain itu, ia mempunyai bumbung gentian karbon untuk merendahkan pusat graviti dan pintu belakang welcome doors untuk memudahkan penumpang masuk dan keluar.

Pintu tailgate yang diperbuat daripada aluminium mempunyai bukaan sehingga 73 darjah bagi membolehkan penumpang mengakses ruang but berkapasiti 473 liter dengan mudah.

Purosangue mempunyai susun atur transaxle dengan enjin tengah-depan dan kotak gear pada bahagian belakang. Enjin berkenaan dipadankan dengan Power Transfer Unit (PTU) untuk memberikan kereta ini pacuan semua roda (AWD) serta nisbah pengagihan berat 49:51%.

Dengan sesaran 6.5 liter dan 12 silinder yang disusun dalam bentuk V, enjin tersebut menghasilkan 725 PS pada 7,750 rpm dan 716 Nm pada 6,250 rpm.

Dengan transmisi klac berkembar lapan kelajuan dan AWD, jentera ini boleh memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 3.3 saat dan 0 hingga 200 km/j dalam 10.6 saat. Kelajuan maksimum dikatakan melebihi 310 km/j.

 

Purosangue dilengkapi dengan sistem suspensi aktif dengan peredam adaptif True Active Spool Valve (TASV) System, serta pelbagai lagi ciri elektronik seperti Side Slip Control (SSC) 8.0 dan Chassis Dynamic Sensor enam hala (6w-CDS).

Di dalam, anda akan menemui empat tempat duduk individu, masing-masing dengan pelarasan elektrik, paparan berukuran 10.2 inci, pengecas wayarles dan sistem audio Burmester 3D.

Apa yang menarik, 85 peratus daripada trim di dalam kabin Purosangue diperbuat daripada bahan lestari. Sebagai contoh, pelapik bumbung diperbuat daripada polyester kitar semula, sementara karpet pula daripada poliamida yang dikitar semula daripada pukat nelayan.

Bukan itu sahaja, balutan Alcantara juga diperbuat daripada polyester kitar semula. Malah, Purosangue merupakan kereta pertama di dunia yang menggunakan versi ini.

Sistem keselamatan Purosangue terdiri daripada ciri-ciri bantuan pemandu ADAS seperti Adaptive Cruise Control (ACC), Automatic Emergency Brake System (AEB), Auto High Beam (HBA/HBAM), Lane Departure Warning (LDW), Lane Keeping Assist (LKA), Blind Spot Detection (BSD), Rear Cross Traffic Alert (RCTA) dan pelbagai lagi.

Harga jualan Ferrari Purosangue bermula dari RM5 juta termasuk duti dan cukai. Ia didatangkan dengan program jaminan lanjutan selama tujuh tahun.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved