fbpx

50 peratus hasil jualan nombor plat khas akan disalurkan untuk program inisiatif rakyat

anthony loke FF

SEPARUH daripada hasil penjualan nombor plat khas kenderaan yang dikeluarkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan kerajaan bakal digunakan bagi membiayai program inisiatif rakyat.

Perkara ini disahkan oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Sew Fook yang berkata, ia juga sudah mendapat kebenaran dari Kementerian Kewangan dan akan dimulakan seawal tahun depan.

“Kementerian Kewangan telah bersetuju apa sahaja inisiatif penjualan nombor pendaftaran istimewa ini, 50 peratus daripada hasil tersebut akan dikembalikan kepada Kementerian Pengangkutan untuk melaksanakan pelbagai inisiatif rakyat.

“Antara inisiatif akan diguna daripada hasil penjualan nombor pendaftaran itu adalah pemberian lesen motosikal kelas B2 untuk rakyat kumpulan B40,” katanya di Dewan Rakyat minggu lalu.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Jimmy Puah (PH-Tebrau) yang ingin tahu mengenai apakah inisiatif yang dilakukan kerajaan hasil daripada penjualan nombor plat istimewa kenderaan.

Terdahulu, sebelum ini nombor siri plat ‘Malaysia’ yang diperkenal Ogos 2018 lalu, kerajaan berjaya menjana RM13 juta hasil penjualan nombor siri tersebut.

Bagi nombor siri ‘Malaysia 1’ sahaja, kerajaan menjana RM1,111,111.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved