fbpx

DHL Express Malaysia tambah 44 van elektrik, 7 skuter elektrik

dhl blueshark 01

DHL Express memperkembangkan flit kenderaan elektriknya di Malaysia dengan penambahan 44 van elektrik dan tujuh skuter elektrik.

Untuk makluman, DHL Express merupakan syarikat kurier pertama di negara ini menggunakan kenderaan elektrik untuk tujuan logistik pada Oktober 2022.

Skuter elektrik pintar Blueshark R1, yang dilancarkan pada Mac lalu, akan ditugaskan untuk pengambilan dan penghantaran dokumen dan barangan kecil, selain menawarkan sokongan ad-hoc untuk urusan surat-menyurat kerajaan.

Skuter elektrik ini akan mula digunakan di laluan operasi mereka di Lembah Klang, Pulau Pinang, Melaka dan Ipoh. Ia dilengkapi dengan bateri berkembar 2.88 kWh yang memberikan jarak tunggang sejauh 110 km (kitaran NEDC) dengan tempoh pengecasan 3.5 jam dari mana-mana sumber kuasa 220 hingga 240 V.

Dengan penambahan 44 van elektrik baharu ini, DHL Express kini mempunyai 54 buah van elektrik yang beroperasi di lokasi-lokasi seluruh negara di luar Selangor, Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor.

Van-van baharu tersebut terdiri daripada jenama CAM EA4 dan Foton iBlue yang akan membawa kepada pengurangan kos bahan api sebanyak 74 peratus dan peningkatan sebanyak 63.5 peratus dalam kecekapan karbon berbanding van dengan enjin pembakaran dalaman.

Bukan itu sahaja, DHL Express juga dalam perancangan untuk menukar 23 peratus kenderaan perbatuan akhirnya kepada EV menjelang akhir tahun 2024.

Ini akan meletakkan DHL Express Malaysia di landasan yang tepat untuk mencapai sasaran Kumpulan iaitu 60 peratus flit elektrik menjelang 2030.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved