fbpx

Tiada keperluan laksana dasar tamatkan hayat kenderaan lama – Menteri Pengangkutan

proton lama

LANGKAH melaksanakan dasar untuk menamatkan hayat kenderaan lama adalah tidak praktikal, maka Malaysia tidak akan melaksanakannya.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata dasar itu tidak boleh dilaksanakan kerana mengambil kira faktor sosio-ekonomi negara dan keperluan hidup rakyat terhadap pergantungan kepada kenderaan persendirian.

Perodua EMO EV Concept yang dipamerkan di Malaysia Autoshow 2023 pada Mei lalu

Namun kerajaan tetap menggalakkan rakyat untuk memiliki kenderaan elektrik (EV) atau menggunakan pengangkutan awam.

“Kerajaan tidak mempunyai dasar untuk menamatkan hayat kenderaan seperti beberapa negara (lain). Kalau buat satu dasar untuk scrap (hapuskan) kereta lama, ia akan beri kesusahan kepada rakyat,” katanya.

“Data penjualan kereta juga meningkat, sekali gus menunjukkan keadaan ekonomi yang baik. Itu (ialah) indikator (yang menunjukkan) bahawa kita masih bergantung kepada penggunaan kenderaan persendirian, belum ada dasar menghalang pemilikan kenderaan (lama),” katanya.

Bagi mencapai Matlamat Pembangunan Mampan (SDG) ke arah negara bebas pelepasan karbon menjelang 2030, Loke berkata kerajaan akan terus membangunkan dan melabur dalam sistem pengangkutan awam bagi menjadikan perkhidmatan itu lebih baik.

“Dari segi nisbah pengangkutan awam kepada kenderaan persendirian, penggunaan sistem pengangkutan awam masih sangat rendah iaitu kira-kira kurang daripada 20 peratus,” katanya dan menambah usaha sedang diambil untuk menggalakkan industri EV di Malaysia.

Loke berkata 15 juta daripada 30 juta kenderaan di Malaysia ialah motosikal yang menyumbang kepada pelepasan karbon yang besar.

Justeru katanya sebagai permulaan kerajaan akan memberikan rebat hingga RM2,400 untuk pembelian motosikal elektrik seperti yang diumumkan dalam Belanjawan 2024 baru-baru ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved