fbpx

Mazda3 akhirnya terima facelift – Enjin 2.0 sahaja, sedan dan hatchback, dari RM156k

mazda3 2023 20

AKHIRNYA selepas empat tahun berada dalam pasaran, Mazda3 telah menerima facelift dan kemas kini. Bukanlah hendak kata ia benar-benar perlu facelift kerana Mazda3 tetap nampak cantik dan baharu, tetapi ia mungkin memerlukan kemas kini dari segi spesifikasi dan kelengkapan.

Mazda3 yang dikemas kini bagi 2023 ditawarkan dengan empat varian untuk pasaran Malaysia, seperti berikut:

Mazda3 2.0 High Sedan – RM156,059
Mazda3 2.0 High Plus Sedan – RM166,059
Mazda3 2.0 High Plus Liftback – RM166,059
Mazda3 2.0 Ignite Edition Liftback – RM175,059

Seperti dapat anda lihat di atas, kesemua varian kini hadir dengan enjin 2.0-liter sahaja untuk sedan dan Liftback (hatchback), bermakna enjin 1.5-liter digugurkan. Enjin 2.0 SkyActiv-G untuk semua model, dengan output 162hp dan 213Nm tork.

Enjin ini digandingkan dengan kotak gear SkyActiv-Drive 6-kelajuan berserta mod manual. Angka kecekapan bahan api adalah sehingga 6.2L/100km bagi model sedan, manakala 6.3L/100km untuk hatchback.

Bagi kelengkapan luaran, semua varian mendapat lampu depan LED, tetapi DRL LED hanya untuk tiga varian teratas, model sedan High dilengkapi DRL mentol. Lain-lain boleh dikira sama, seperti lampu kabus LED, cermin sisi auto-lipat, penggilap cermin auto, dan pengesan undur depan serta belakang.

Rim bagi High Sedan adalah 16-inci dengan tayar 205/60, manakala tiga lagi varian lebih tinggi dilengkapi rim 18-inci dibaluti tayar 215/45.

Ciri dalam kabin bagi kesemua model termasuklah tempat duduk kulit dengan pelarasan 10-arah untuk pemandu, brek parkir elektronik, paparan instrumen 7-inci, head-up display (HUD) berwarna, dan pendingin hawa dwi-zon.

Sistem infotainmen pula terdiri dari paparan tengah 10.25-inci, sambungan Apple Carplay dan Android Auto, lapan pembesar suara, dan dua soket USB Type-C. Kamera undur juga standard, tetapi varian tertinggi Mazda3 2.0 Ignite Edition hatchback mendapat tambahan kamera 360-darjah.

Bagi sistem keselamatan, semua varian hadir dengan ciri standard seperti ABS, EBD, Dynamic Stability Control, Emergency Stop Signal, Hill Launch Assist, dan ISOFIX.

Tetapi hanya tiga varian tertinggi didatangkan dengan sistem bantuan maju seperti lampu adaptif, Blind Spot Monitoring, Rear Cross Traffic Alert, Lane Departure Warning System, Lane-Keep Assist System, Driver Attention Alert, Smart Brake Support, dan Mazda Radar Cruise Control.

Kesemua varian Mazda3 2023 ini masih diimport sepenuhnya, maka sebab itulah harganya masih lebih tinggi berbanding model-model seperti Honda Civic dan Toyota Corolla. Apa pendapat anda, berbaloi memilih Mazda3?

Bagi kami, model ini sentiasa nampak dan rasa lebih premium berbanding pesaingnya, dan walaupun nampak ‘segar’ dalam pasaran, ia sememangnya wajar mendapat kemas kini kelengkapan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved