fbpx

Hyundai Santa Fe facelift versi CKD akan dilancarkan di Malaysia

Hyundai Santa Fe facelift 01

SIME Darby Hyundai Integrated Sdn Bhd (SDHI) baru-baru ini telah menandatangani persijilan produksi massa (Certificate of Mass Production) dengan Inokom Corporation Sdn Bhd bagi memulakan pemasangan tempatan Hyundai Santa Fe versi facelift.

Tidak banyak perincian yang didedahkan buat masa ini, namun menurut Hyundai Sime Darby Motors (HSDM), kerjasama terbaru ini adalah bukti komitmen bersama untuk memperkukuhkan ekosistem automotif tempatan.

Diperkenalkan di peringkat global pada Jun 2020, Santa Fe generasi keempat versi facelift bukan sahaja membawakan reka bentuk yang lebih segar tetapi juga platform Integrated Architecture baharu yang menjanjikan peningkatan prestasi dan keselamatan.

Untuk versi facelift ini, lampu kabus pada bahagian bawah bampar dibuang, manakala lampu utama direka semula dan diintegrasikan dengan gril yang lebih lebar. Melengkapkan imej baharu SUV ini adalah lampu nyalaan siang berbentuk T.

Sementara itu, bahagian dalaman pula menampilkan konsol tengah yang mencondong serta butang memilih gear sebagai pengganti tuil gear konvensional. Turut disertakan adalah skrin sentuh 10.25 inci dan panel instrumen digital 12.3 inci.

Semasa dilancarkan di Malaysia pada May 2019, Santa Fe boleh didapati dengan enjin petrol 2.4-liter empat silinder dengan 172 PS dan 225 Nm, atau turbodiesel 2.2-liter dengan 193 PS dan 440 Nm.

Enjin petrol tersebut dipadankan dengan transmisi automatik enam kelajuan yang memacu roda hadapan, manakala versi diesel pula mendapat transmisi automatik lapan kelajuan dan sistem pacuan semua roda HTRAC.

Versi facelift yang akan datang ini dijangka akan ditawarkan dengan pilihan enjin yang sama.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved