fbpx

Honda Civic Type R FL5 dilancarkan di Malaysia – RM400k, 19 unit sahaja tahun ini

honda civic type r fl5 launch 05

HONDA Malaysia hari ini melancarkan Honda Civic Type R generasi keenam yang juga dikenali dengan kod nama FL5. Ia merupakan jentera Honda yang paling berkuasa pernah dilancarkan di Malaysia dan model Civic Type R ketiga yang tiba di negara ini selepas FD2 pada 2007 dan FK8 pada 2017.

Dari segi penampilan, Civic Type R menggunakan badan Civic hatchback sebagai asas namun ia diberikan elemen-elemen sport dan aerodinamik. Ini termasuk logo ‘H’ merah, logo ‘Type R’, bukaan gril yang lebih luas dan liang-liang udara pada bonet dan sudut bampar.

Rim yang digunakan bersaiz 19 inci berwarna Matte Black dan di belakang, terdapat gabungan spoiler aluminium dan diffuser yang meningkatkan downforce.

Di dalam, semangat Type R diteruskan dengan kerusi semi-bucket dan karpet berwarna merah, tombol gear aluminium dan plak nombor siri pada papan pemuka.

Dari segi kelengkapan, FL5 tampil dengan panel instrumen digital 10.2 inci dan skrin infohibur sembilan inci. Selain Honda Connect dan Honda Sensing, model ini juga didatangkan dengan sistem Log R yang membolehkan pemandu memantau pelbagai parameter prestasi ketika memandu di litar.

Seperti model generasi terdahulu, Civic Type R dikuasakan oleh enjin 2.0-liter VTEC Turbo empat silinder namun kuasanya lebih tinggi iaitu 319 PS dan 420 Nm.

Peningkatan ini dicapai menerusi penggunaan pengecas turbo baharu, dan penambahbaikan pada sistem ambilan udara dan ekzos.

Dengan transmisi manual enam kelajuan yang memacu roda hadapan, ia boleh memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 5.5 saat.

Terdapat empat mod pemanduan yang disediakan iaitu Comfort, Sport, +R dan yang terbaru Individual.

Mod Individual membolehkan pemandu mengubahsuai respon enjin, pendikit, stereng dan suspensi secara berasing mengikut kesesuaian masing-masing.

Harga jualan Civic Type R FL5 bermula dari RM399,900. Penawaran agak terhad iaitu 19 unit sahaja untuk tahun 2023.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved