fbpx

Proton X90 kini tembus pasaran Mauritius, Afrika Selatan dan Brunei

Proton X90 eksport 01

WALAUPUN berdepan pelbagai cabaran, Proton tetap meneruskan rancangannya untuk meluaskan jangkauannya di luar sempadan Malaysia.

Ini kerana pertumbuhan jualan eksport di pasaran antarabangsa merupakan salah satu tonggak utama bagi matlamat jangka panjang pengeluar kereta nasional itu.

Justeru itu, bulan Ogos menyaksikan Proton melancarkan SUV terbarunya iaitu X90 di tiga pasaran eksport.

Mauritius merupakan pasaran eksport pertama yang menerima X90, apabila model itu itu telah diperkenalkan pada 4 Ogos di Le Salon de L’ Automobile, SVICC, Pailles.

Ia diikuti dengan pasaran Afrika Selatan ketika Proton Afrika Selatan mempamerkan X90 di Festival Permotoran di Litar Grand Prix Kyalami dari 25 hingga 27 Ogos.

Pada hari yang sama, Proton Brunei melancarkan X90 di majlis pelancaran besar-besaran yang dihadiri oleh Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Brunei Darussalam, Dato’ Raja Reza bin Raja Zaib Shah dan Tan Kah Boon, Pengerusi Pad dan Econ Motors.

Menurut Proton, populariti model keluarannya telah melonjak di Brunei dengan pencapaian tertinggi dalam sejarah. Kumpulan pertama unit X90 telah dijual dengan pantas dan model lain turut diminati pembeli dalam pasaran dengan anggaran Jumlah Volume Industri (TIV) tahunan sebanyak 13,000 unit.

Bagi Ogos, jualan kenderaan Proton mencecah paras tiga angka buat kali pertama apabila 100 unit didaftarkan.

“Tahun 2023 mencabar perniagaan eksport Proton kerana kebanyakan pasaran eksport kami mengalami cabaran ekonomi yang mengakibatkan kawalan ketat pasaran modal. Walau bagaimanapun, usaha kami untuk meneroka peluang dalam pasaran lain diteruskan dengan kerja-kerja asas sedang dijalankan di Fiji, Ghana, Trinidad dan Tobago, dan Iraq,” kata Steven Xu, Pengarah Jualan Antarabangsa, Proton.

Mengenai prestasi jualan untuk pasaran eksport bagi tahun 2022, Proton berkata volum berkembang pesat (5,406 unit), menandakan peningkatan sebanyak 79 peratus berbanding tahun sebelumnya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved