fbpx

Toyota Vios terima penarafan lima bintang dari ASEAN NCAP

Toyota Vios 2023 asean ncap

PROGRAM Peniliaian Kereta Baharu untuk Negara Asia Tenggara (ASEAN NCAP) mengumumkan bahawa Toyota Vios 2023 yang dilancarkan pada Mac lalu telah menerima penarafan lima bintang dalam ujian perlanggarannya.

Menurut ASEAN NCAP, sedan segmen B itu diuji di bawah protokol 2021-2025 yang menyaksikan ia menerima markah keseluruhan sebanyak 78.70 mata. Varian yang diuji adalah varian G yang merupakan varian tertinggi untuk model itu.

Bagi kategori Perlindungan Penumpang Dewasa (AOP), Vios mendapat 35.25 mata dari 40 mata keseluruhan manakala untuk kategori Perlindungan Penumpang Kanak-Kanak, ia mendapat 16.64 mata dari 20 mata keseluruhan.

Sementara itu, untuk kategori Bantuan Keselamatan (BA) dan Keselamatan Penunggang Motosikal (MS) yang masing-masing mempunyai 20 mata keseluruhan, Vios menerima 16.08 dan 10.73 mata.

Toyota Vios generasi keempat didatangkan secara standard dengan enam beg udara, kecuali di salah satu pasarannya di mana ia hanya menawarkan dua beg udara.

Antara ciri keselamatan yang terdapat pada model ini termasuk Electronic Stability Control (ESC), Anti-lock Braking System (ABS), Seatbelt Reminder System (SBR) untuk tempat duduk penumpang hadapan dan belakang, serta Pedestrian Protection.

Selain itu, ia juga dilengkapi dengan ciri-ciri bantuan pemandu seperti Autonomous Emergency Braking (AEB), Lane Departure Warning (LDW), Forward Collision Warning (FCW), Lane Keep Assist (LKA), Blind Spot Detection (BSD) dan Auto High Beam (AHB).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved