fbpx

Pusat Ujian Proton terima akreditasi MS ISO/IEC 17025:2017

Pusat Ujian Proton terima akreditasi 01

KEMUDAHAN ujian dalaman Proton di Shah Alam, juga dikenali sebagai Pusat Ujian Proton, telah menerima akreditasi ISO/IEC 17025:2017 daripada Jabatan Standard Malaysia, sebuah jabatan di bawah naungan Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI).

Sijil akreditasi telah disampaikan oleh Shaharul Sadri Alwi, Ketua Pengarah Jabatan Standard Malaysia dan diterima oleh Hazrin Fazail Haroon, Pengarah Kejuruteraan, Proton.

MS ISO/IEC 17025:2017 ialah piawaian yang mengukur kecekapan makmal ujian dan penentukuran. Ia digunakan oleh makmal ujian dan penentukuran untuk membangunkan sistem pengurusan kualiti dan untuk menilai kecekapan mereka sendiri.

Pensijilan terdiri daripada mengukur dan memastikan keputusan ujian memenuhi tahap yang diperlukan dalam tempoh masa yang ditetapkan. Keperluan dokumentasi untuk mematuhi pula terdiri daripada manual kualiti, prosedur operasi standard, aliran arahan kerja, dan beberapa kriteria lain.

Memandangkan ISO 17025 ialah pentauliahan standard yang diiktiraf di peringkat global, ia menjadi bukti kebolehpercayaan keputusan serta integriti, kecekapan, dan kualiti keseluruhan Pusat Ujian Proton.

Bukan itu sahaja, ia juga membolehkan kemudahan itu memenuhi keperluan ujian untuk kenderaan yang dibangunkan bersama dengan Geely, malah membuka kemungkinan menjalankan ujian untuk model Geely yang lain.

Menurut Hazrin, akreditasi tersebut adalah pengiktirafan atas kerja yang dijalankan pasukan kejuruteraan dan ujian di Proton. Ia juga membolehkan syarikat itu mengurangkan kos pembangunan produk kerana tidak perlu lagi menghantar komponen untuk diuji ke luar negara, serta membantu menguruskan garis masa pembangunan model dengan lebih baik.

“Ia adalah matlamat kami untuk menerima MS ISO/IEC 17025:2017 sejak Pusat Ujian Proton ditubuhkan. Dengan akreditasi, pusat ujian kini memenuhi kedua-dua keperluan kecekapan teknikal dan keperluan sistem pengurusan yang diperlukan untuknya menyampaikan keputusan ujian secara konsisten dan penentukuran yang sah secara teknikal. Akhirnya, ini akan menghasilkan kenderaan Proton yang lebih berkualiti, yang akan memberi manfaat kepada pelanggan kami yang dihargai,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved