fbpx

Mini Cooper Electric 2023 didedahkan – Sehingga 214hp, jarak pemanduan 402km

mini cooper electric 2024 12

MINI Cooper generasi baharu telah diperkenalkan, kini sebagai model elektrik (EV) sepenuhnya. Dua versi ditawarkan semasa pelancaran ini, iaitu MINI Cooper E dan MINI Cooper SE.

Perbezaan utama bagi kedua-dua versi ialah dari segi output, dimana Cooper E mempunyai satu motor elektrik di depan dengan 181hp dan 290Nm tork. Pecutan 0-100km/j dalam 7.3 saat.

Varian asas ini dilengkapi bateri 40.7kWh yang memberikan jarak pemanduan sehingga 305km. Ia menyokong pengecasan 75kW untuk DC.

MINI Cooper SE pula lebih berkuasa, dengan output dinaikkan menjadi 214hp dan 330Nm tork, jadi pecutan ke 100km/j kini 6.7 saat. Kuasa dibekalkan oleh bateri lebih besar, iaitu 54.2kWh yang memberikan jarak pemanduan 402km, dan boleh dicas pada 95kW.

Dari segi rekabentuk, kami yakin walaupun tanpa logo dan tulisan MINI, anda boleh kenal ianya sebuah MINI Cooper. Tetapi model generasi baharu ini tampil lebih moden dan segar.

Ia mendapat lampu bulat yang menjadi identitinya, kini dengan teknologi LED sepenuhnya. Gril pula berbentuk oktagonal. Oh ya, anda boleh memilih untuk menambah lampu DRL dengan tiga mod corak pencahayaan.

Di belakang, MINI baharu ini didatangkan dengan lampu flush yang kemas. Lampu menegak ini juga boleh memainkan mod-mod berbeza seperti lampu depan.

Reka bentuk dalam kabin sama seperti di luar iaitu minimalis. Papan pemuka mendapat skrin bulan 9.44-inci dengan MINI Operating System 9 terkini, yang berasaskan Android Open Source Project (AOSP).

Di bawahnya terdapat bar yang menempatkan suis-suis seperti untuk brek parkir, tombol gear, penghidup kereta, mod pengalaman, dan kawalan bunyi. Ruang but mampu memuatkan 200 liter kargo, sementara tempat duduk belakang boleh dilipat 60:40.

MINI Cooper Electric baharu boleh didapati dalam empat kemasan iaitu Essential, Classic, Favoured, dan JCW. Setiap satu kemasan mempunyai keunikan dan tema rekaan sendiri. JCW seperti pada namanya membawakan penampilan paling sporti.

MINI Cooper baharu ini dibangunkan pada pelantar Spotlight EV hasil kerjasama BMW Group dan Great Wall Motor.

Pengeluaran akan dimulakan di China hujung tahun ini, dan model Countryman serta Aceman akan menyusul.

Lihatkan Ulasan (1)
  • It’s a shuame you don’t have a donate button! I’d most certainly dopnate to this superrb blog!
    I guess foor now i’ll settle foor book-marking and adding your RSS
    fwed tto myy Gogle account. I look forward to fresh updates and woll share this sie with mmy Facebook group.

    Chat soon!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved