fbpx

Sime Darby beli saham UMW dari PNB bernilai RM3.57 bilion

sime darby umw

SIME Darby hari ini dilaporkan telah membeli 61.2 peratus pegangan saham UWM Holdings Bhd dari Permodalan Nasional Bhd (PNB) bernilai RM3.57 bilion untuk mengukuhkan lagi posisinya dalam industri automotif Malaysia.

Perjanjian itu merupakan antara urusniaga terbesar di Malaysia, dan akan mengubah Sime Darby menjadi antara gergasi automotif utama negara ini dengan penambahan jenama seperti Toyota dan Perodua. Ini juga bersamaan sehingga 60 peratus dari jumlah industri automotif tempatan.

Ketua pegawai eksekutif kumpulan itu, Datuk Jeffri Salim Davidon berkata perolehan itu akan mengukuhkan lagi portfolio premium Sime Darby sedia ada, seperti BMW, Rolls-Royce, dan Porsche.

Beliau menjangkakan sumbangan keuntungan di rantau ini menjadi kira-kira 30:30:30, dari 15:37:35 pada masa ini (Malaysia, China, dan Australia), sekaligus memberikan profil lebih stabil.

“UMW sebuah pemain automotif dominan negara ini dengan pegangan pasaran 52 peratus, dan langkah ini dijangkan membawa pegangan itu sehingga 55 peratus.

“Entiti yang lebih besar ini akan memberikan nilai lebih baik kepada pemegang saham kami, dan membolehkan kami sebagai syarikat Malaysia multinasional memainkan peranan lebih besar dalam industri automotif negara ini,” katanya.

Jeffri berkata perjanjian RM3.57 bilion itu (berdasarkan RM5 per saham di bawah SPA), akan memberi manfaat kepada pemegang-pemegang saham Sime Darby dan juga pemegang unit PNB dalam jangka masa panjang.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved