fbpx

Beechcraft Model 390 (Premier I) – Ini info ringkas jet peribadi ringan terhempas di Elmina

beechcraft model 390 premier i 01

Selain kereta dan motosikal, kami juga pesawat sama ada jet peribadi, jet pejuang, kapal terbang komersil, atau helikopter. Kesemuanya mempunyai enjin, dan kita sebagai lelaki juga cenderung tertarik kepada jentera-jentera sebegini, bukan?

Kebanyakan pesawat juga mempunyai tahap kejuruteraan dan teknologi tinggi sama ada dari segi rekabentuk, avionik, atau sistem yang digunakan.

Kali ini kita hendak bercerita mengenai Beechcraft Model 390 (Premier I). Ia sebuah jet ringan yang direka untuk bersaing dengan pesawat seperti Cessna CitationJet, Bombardier Learjet 45, dan Embraer Phenom 300.

Beechcraft Premier I mula direka bentuk pada 1994 dan dilancarkan pada September 1995 semasa acara National Business Aviation Association Convention. Penerbangan pertama dibuat pada Disember 1998. Kemudian pada September 2005, varian baharu Premier IA dikeluarkan.

Beechcraft Premier I biasa dioperasikan oleh dua krew, tetapi juga boleh diterbangkan oleh seorang krew. Ia mampu memuatkan enam atau tujuh penumpang. Dari segi dimensi, ia mempunyai panjang 14.02 meter, tinggi 4.67 meter, dan lebar sayap 13.56 meter.

Berat kosong ialah sekitar 3,901kg tetapi berat maksima semasa berlepas ialah 5,670kg dengan kapasiti bahan api 1,665kg dan muatan 635kg.

Beechcraft Premier I dikuasakan oleh dua unit enjin turbofan Williams FJ44-2A dengan tujahan 2,300 pound setiap satu. Ini memberikannya jarak penerbangan sehingga 1,530km dan kelajuan maksima 461 knot (853km/j).

Tetapi kelajuan meluncur adalah sekitar 426 knot (788km/j) dan untuk lebih penjimatan bahan api, ia akan meluncur pada 370 knot (685km/j).

Dengan kuasa dan saiz yang kompak juga, jet ini mampu mendaki dengan kadar 4,000 kaki seminit, berlepas dengan landasan sependek 1,156 meter dan mendarat dengan jarak 968 meter.

Premier I dibina dari bahan komposit yang kuat, dengan struktur honeycomb epoxy dan gentian karbon. Premier IA merupakan varian baharu dengan kabin direka semula dan sistem yang ditambah baik.

Pesawat Beechcraft Premier I juga tidak asing di Malaysia, tetapi unit yang digunakan dalam kemalangan di Elmina dioperasikan oleh Jetvalet Sdn Bhd. Syarikat itu merupakan sebahagian dari kumpulan Koperasi Amanah Pelaburan Berhad (KAPB).

Selain Beechcraft Premier I, mereka juga menawarkan sewaan Hawker 4000 yang lebih besar dan mampu memuatkan sehingga 12 penumpang tidak termasuk dua krew.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved