fbpx

Penumpang cetus ‘gangguan’, pesawat MAS MH122 berpatah balik ke Sydney

Malaysia Airlines MH122

SEORANG penumpang ditahan Polis Persekutuan Australia (AFP) selepas didakwa mencetuskan ‘gangguan’ di dalam pesawat Malaysia Airlines MH122 semasa dalam penerbangan.

Dalam kenyataan media, AFP berkata penumpang lelaki berusia 45 tahun itu ditahan tanpa sebarang insiden, dan dijangka didakwa lewat malam ini.

“Penumpang itu sudah dipindahkan dari pesawat. Tiada ancaman besar kepada orang ramai,” menurut kenyataan itu.

Menurut AFP pihaknya tidak akan mendedahkan butir-butir mengenai operasi, tetapi berkata pelan tindak balas kecemasan sudah dilaksanakan dan tindakan memindahkan lelaki itu dibuat sebaik sahaja pelaksanaannya dianggap selamat untuk penumpang lain dan anak kapal.

Sementara itu, Malaysia Airlines dalam kenyataannya berkata MH122 yang berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Sydney menuju ke Kuala Lumpur terpaksa berpatah balik pada pertengahan penerbangan kerana ‘gangguan’ yang dicetuskan oleh seorang penumpang.

“Demi kepentingan keselamatan, komander penerbangan membuat keputusan untuk kembali ke Sydney. Penerbangan yang membawa 194 penumpang dan lima anak kapal itu mendarat dengan selamat pada pukul 3.47 petang waktu tempatan,” kata.

Satu klip video dipaparkan di aplikasi X (Twitter) oleh seorang individu yang mendakwa berada dalam penerbangan itu menunjukkan beberapa anak kapal cuba mententeramkan seorang lelaki selepas lelaki itu dilihat mula menjerit ke arah penumpang lain.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved