fbpx

Syarikat p-hailing komited lebih telus tentukan kadar upah ‘rider’

rider p-hailing grab
Gambar oleh: Malay Mail

DALAM satu pertemuan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, syarikat pengendali p-hailing memberikan komitmen untuk lebih telus, meneliti dan memperhalusi lebih lanjut pandangan penghantar dalam penentuan dan pengiraan kadar upah mereka.

Pertemuan yang diadakan pada 8 Ogos itu dihadiri 24 syarikat pengendali perkhidmatan berkenaan, serta lima wakil penghantar yang hadir bagi menyatakan pandangan dan mendengar maklum balas pihak syarikat.

Turut hadir ialah Menteri Pengangkutan Anthony Loke, Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil, Menteri Sumber Manusia V. Sivakumar serta pegawai-pegawai kanan kementerian.

“Penelitian lanjut ini penting, bahawa dalam menambah baik kadar upah penghantar, kepentingan pengguna khususnya di kawasan luar bandar harus kekal diutamakan agar tidak terbeban di samping turut mengambil kira keupayaan syarikat,” katanya dalam satu kenyataan.

Gambar: Anwar Ibrahim/Twitter

Pada 22 Julai, Anwar menyatakan beliau akan memanggil semua syarikat pengendali p-hailing bagi memberikan penjelasan terhadap beberapa isu dihadapi penghantar makanan dan barang.

Ini selepas salah seorang penghantar makanan mendakwa kadar penghantaran ketika ini semakin menurun daripada RM7 ke bawah ketika program Sesi Temu Anwar sempenan Program Himpunan Rider MADANI Selangor baru-baru ini.

Menurut Anwar, setelah mendengar pandangan kedua-dua belah pihak, Kerajaan Perpaduan bersetuju untuk meningkatkan peruntukan bagi inisiatif dan latihan peningkatan kemahiran (upskilling) yang diterajui oleh Kementerian Sumber Manusia.

Tambah beliau lagi, selain menyampaikan keluhan penghantar berkait isu kadar upah penghantaran, pertemuan itu turut berkisar tentang pendapatan penghantar, jaringan keselamatan sosial serta keperluan latihan peningkatan kemahiran.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved