fbpx

Kerajaan tidak turunkan harga minyak sebab hutang negara tinggi

pam petrol

TANGGUNGAN hutang yang besar menjadi punca kerajaan tidak boleh melaksanakan penurunan harga minyak, kata Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli.

Menurut Rafizi lagi, keadaannya berbeza ketika beliau berkempen menurunkan harga minyak pada 2007 dan 2008 pada waktu hutang negara tidak setinggi sekarang.

Katanya, ketika itu hutang kerajaan tidak sampai RM600 bilion namun sekarang meningkat tiga kali ganda.

“Dahulu, subsidi boleh lagi ditanggung. Jadi keputusan kerajaan terdahulu menaikkan harga minyak secara mendadak memberi kesan kepada inflasi, harga barang naik terutamanya inflasi makanan.

“Sedangkan kita masih lagi ada ruang fiskal yang boleh menanggung subsidi minyak. Hutang boleh lagi ditangani, pendapatan kerajaan masih boleh tanggung harga minyak, sebab itu kita kata tiada keperluan untuk menaikkan harga minyak mendadak,” katanya.

Sumber gambar: Facebook Rafizi Ramli

Jumaat lalu, Rafizi menjelaskan bahawa tiada sebarang perbincangan mengenai cadangan untuk menurunkan harga runcit bahan api RON95 dan diesel buat masa ini.

Tambah Rafizi, disebabkan formula beliau kempen, harga minyak sekarang tidak naik melonjak.

“Ia adalah dasar daripada kerajaan Pakatan Harapan dahulu dan formula itu dikekalkan sampai sekarang. Bagaimanapun, harga barang makanan bila sudah naik, peniaga susah mahu turunkan.

“Sebab itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim kata, untuk bantu kesusahan rakyat dengan cara segera, kalau kita menang pilihan raya umum (PRU) pada 2008 minyak akan turun,” jelasnya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved