fbpx

Art of Speed 2023 paling besar setakat ini, catat 65,000 pengunjung

art of speed 2023 119

ACARA bertemakan Kustom Kulture, Art of Speed 2023 (AOS 2023) telah melabuhkan tirainya semalam. Diadakan di Malaysia Agro Exposition Park, Serdang (MAEPS), acara itu telah mencatatkan 65,000 kehadiran pengunjung untuk tempoh dua hari.

Seperti tahun-tahun sebelumnya, pameran kenderaan kustom dari luar negara turut memeriahkan suasaran di dewan utama di AOS 2023.Tahun ini, senarai kenderaan kustom termasuklah;

  • WILD ROAD CHOPPERS (JEPUN) hadir dengan Harley-Davidson Chopper Show Bike
  • COSMIC CHOPPER CITY (JEPUN) membawakan Harley-Davidson Chopper Show Bike
  • SIDE YAKOTANI (JEPUN) mempamirkan Kustom 1959 Volkswagen Type2 Safari.

Art Of Speed juga secara tradisi menjemput tetamu-tetamu antarabangsa tersohor dalam ‘genre’ kustom untuk bertemu dan beramah-mesra dengan pengunjung-pengunjung AOS 2023.

Tahun 2023 memperlihatkan tetamu yang lebih ramai lagi, termasuklah Mooneyes (Jepun), Rough Craft (Taiwan), Roller (Jepun), Dino Dalle Carbonare dari Speedhunters (global), Mow (Australia), Choppajoop (Singapura), Hisa Artes 66 Paintlab (Indonesia), Borneo Kustom Show (Brunei), Von Dutch (Indonesia), Ignite (Thailand), dan ramai lagi.

Penampilan Hot Wheels telah menjadi lebih mantap lagi tahun ini. Hall B menyaksikan ‘Official Hot Wheels Collector Convention’ yang pertama di Asia Tenggara, menyorotkan aktiviti-aktiviti seperti ‘Hot Wheels Rare and Collectibles Exhibition’, ‘Hot Wheels Skate School’, ‘Hot Wheels Swap Buy And Sell’, sesi soaljawab pengumpul HW, ‘Hot Wheels Kustom Competition’ dan banyak lagi.

Turut tampil juga pereka handalan Hot Wheels, Matt Gabe dari Amerika Syarikat dan beberapa pengunjung yang bernasib baik sahaja yang dapat membeli ‘Hot Wheels Official Convention Car’ edisi terhad.

Untuk julung kalinya, Hot Wheels Legends Tour Malaysia dipersembahkan secara langsung di AOS 2023. Ramai peserta mencuba nasib pada hari Ahad dan menyukarkan para juri untuk membuat keputusan, namun Mohd Shahlan Bin Mohd Nasir dengan Proton Arena yang telah dikustom akhirnya dipilih menjadi juara, lantas akan mewakili Malaysia di peringkat akhir.

Turut diperkenalkan buat julung kalinya adalah acara Miss Art Of Speed 2023, ditaja oleh Cherry Bomb Pin-Up Parlour. Seramai tujuh peserta wanita berentap untuk gelaran ratu Pin-Up di AOS 2023. Gelaran itu telah direbut oleh Cik Fathmanny.

Kolaborasi Art Of Speed dan VANS, menampilkan dua model kasut edisi khas dan sebuah buku kulit keras yang bertemakan 10 Tahun Art Of Speed. Ada juga kolaborasi yang lain berbentuk barangan pelbagai jenis dengan rakan-rakan lain seperti Hikari Riders, IGL Coatings Skillo, Thread Division dan Mooneyes.

Tahun ini, Kustom & Koffee Talk dianjurkan oleh Danial Malek dari NoEqual.co dan beserta panelis luar negara, Winston Yeh dari Rough Craft, Taiwan dan Jap Loh dari Wicked Wallop, Singapura. Forum berkisar tentang trend dan arah aliran industri pemotoran semasa.

Lain-lain aktiviti di AOS 2023 termasuk:

  • co’s NEAT Fest di Hall C – pameran kereta perlumbaan bersejarah yang dipilih dari seluruh pelusuk Malaysia.
  • Pameran Off The Grid di Hall C – memaparkan produk dan servis terbaru untuk aktiviti lasak dan aktiviti perkhemahan.
  • Hail Vintage di Hall D, pameran dan jualan barangan koleksi vintaj dan memorabilia.
  • Streetware Con di Hall D – mempamirkan fesyen streetwear, pelbagai vendor dan 40 penyanyi rap sekitar 2 hari AOS 2023.
  • Roda Rumble 2023 – Two Wheels Gathering & Outdoor Festival dikelolakan oleh Retro Mania
  • La Cultura – Chicano Culture Appreciation Gathering, menyantuni budaya dan juga memperagakan fesyen Cholo and Chicano, persembahan tarian dan DJ dan lebih lagi
  • Food Park dan Food Trucks kini ditempatkan di kawasan berteduh di besmen DG Food and Beverage
  • ‘Flea Market’ automotif
  • Pelancaran pelbagai produk di pentas utama.
  • Sesi Pandu Uji (Royal Enfield, Vespa, Aprilia, Triumph dan Harley-Davidson)

Pada tahun ini, pengunjung diberi peluang untuk merasai peluang cabutan bertuah pada hari Sabtu dan juga Ahad.

Untuk Sabtu, hadiah yang diberi adalah sebuah ZEUS e-bike, yang dimenangi oleh Norilah Mohd Norzri dari Johor Bahru.

Pada hari Ahad pula, hadiah yang ditawarkan adalah sebuah Toyota Celica model tahun 1979 yang telah dikustomkan oleh Art of Speed Malaysia (AOSM). Pengunjung bertuah yang memenangi hadiah tersebut adalah Rizal Bin Azman, dari Perak.

Hadiah cabutan bertuah kedua untuk tiket dalam talian adalah sebuah motosikal Honda e-DAX, yang telah dimenangi oleh Nor Adila Bt Nor Hashimi daripada Kedah.

Pemenang-pemenang kategori Best of Show untuk kereta dan motosikal telah memenangi hadiah pakej pelancongan sebagai Tetamu Khas ke MOONEYES Yokohama Hotrod and Kustom Show edisi ke 31 yang akan menjelang tiba pada bulan Disember nanti.

Pilihan Engear

Engear juga mempunyai beberapa jentera yang menarik minat kami, antaranya Interformula Buggy, Proton Putra dengan kit badan Evo 3, Toyota Corolla AE86 Sprinter Trueno, Mercedes S-Class dengan badan trak pikap, Proton Gen.2 Karamjit Singh, Proton Wira yang pernah dipandu Michael Schumacher, dan Nissan Skyline 2000GT-R KPGC10.

Sebagai seorang peminat kenderaan kawalan radio (RC), kami juga tertarik dengan sebuah Toyota Celical GT-Four putih dengan replika RC skala 1/10 di depannya.

Sebenarnya banyak lagi jentera menarik yang tidak sempat kami abadikan gambarnya dan tidak sempat kami senaraikan. Jemput belek galeri yang kami sediakan khas untuk tatapan anda di bawah:

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved