fbpx

Tamiya Wild One MAX sebuah buggy RC yang menjadi saiz sebenar

lcc tamiya wild one max 04

RAMAI kanak-kanak (atau orang dewasa) berharap kereta kawalan radio (RC) mereka boleh menjadi sebenar dan dipandu di jalan raya. Kini, sebuah syarikat British berjaya merealisasikan mimpi dan angan-angan ramai kanak-kanak di seluruh dunia.

Mereka telah berjaya menghasilkan versi sebenar dari Tamiya Wild One klasik iaitu kereta RC skala 1:10 yang popular pada tahun 1980an. Kami telah beberapa kali membuat liputan perkembangan projek Wild One MAX ini, tetapi sebelum ini ia hanya prototaip. Kali ini ia didedahkan secara rasmi.

Syarikat yang bertanggungjawab menghasilkan jentera ini ialah The Little Car Company (LCC), yang sebelum ini pernah mengeluarkan versi EV kecil untuk kereta klasik seperti Bugatti Baby II. Difahamkan Tamiya Wild One MAX akan membuat kemunculan awam pertama pada Goodwood Festival of Speed tahun ini.

Pada 2021, versi prototaip untuk Wild One dipacu oleh motor elektrik 5.5hp dari pek bateri kecil 2kWh. Ia disasarkan untuk mempunyai jarak pemanduan 40km dengan kelajuan 48km/j. Ia dicadangkan untuk dijual sebagai kereta kit yang anda perlu pasang sendiri.

Kini, versi produksi lebih besar, lebih berkuasa dan pastinya lebih mahal. Ia kini mendapat suspensi baharu double wishbone dengan spring Eibach dan penyerap hentak Bilstein.

Prestasi juga meningkat, Wild One MAX dikuasakan oleh motor dengan output 19hp ‘berterusan’ tetapi mempunyai kuasa puncak 37hp. Motor elektrik ini mendapat bekalan kuasa dari bateri 14.4kWh.

LCC berkata Wild One MAX ini mampu mencapai kelajuan 100km/j, mempunyai jarak pemanduan 200km dan dengan berat 498kg.

Kereta kawalan radio (RC) Tamiya Wild One dalam skala 1/10. Imej oleh: Yotuube

Sama seperti versi RC skala 1:10, Wild One MAX sebenar ini akan menjadi sangat seronok dipandu off-road. Untuk itu, ia mempunyai kelegaan tanah 10.6-inci, dan sudut mendekati 34.1-darjah serta sudut pelepasan 50.8-darjah. Jadi, tiada masalah memanjat laluan tidak rata.

Tayar off-road adalah model Maxxis Bighorn di belakang, manakala di depan adalah tayar jalanan biasa dengan rim 14-inci.

Juga terdapat banyak perincian menarik seperti pelekat badan yang sama dengan kit original. Kabinnya dilengkapi paparan instrumen dan suis-suis kalis air. 100 unit terawal akan hadir dengan Launch Edition yang mendapat kemasan gentian karbon.

Di UK, Tamiya Wild One MAX akan bermula pada harga 35,000 Pound (kira-kira RM210,000 pada kadar tukaran hari ini). Ia pastinya harga yang agak ‘keras’ untuk sebuah ‘mainan’, tetapi harus diingat ini merupakan mainan serius.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved