fbpx

Harga minyak RON95 dan diesel akan diturunkan untuk bantu rakyat

pam petrol
Foto oleh Miera Zulyana/MalayMail

KERAJAAN mungkin akan menurunkan harga runcit bahan api, khususnya RON95 dan diesel, untuk menstabilkan harga dan membantu mengurangkan kos sara hidup rakyat.

Menurut laporan Bernama, kajian MIDF Research menunjukkan jika kerajaan menurunkan harga RON95 sebanyak 10 sen kepada RM1.95 seliter bulan ini, kadar inflasi utama Malaysia dijangka susut kepada 2.9 peratus bagi 2023.

Inflasi bukan makanan dikatakan akan terus menyederhana kepada 1.3 peratus, manakala inflasi pengangkutan akan menguncup sebanyak 1.7 peratus.

Menjelang akhir tahun ini, pemotongan 10 sen itu akan menjadikan kadar inflasi bulanan lebih rendah kepada 1.9 peratus tahun ke tahun. Ini bermakna kerajaan akan mempunyai tambahan RM4.31 bilion untuk perbelanjaan fiskal, yang boleh digunakan untuk matlamat lain.

“Selain itu, kerajaan akan mempunyai ruang fiskal yang lebih baik, memandangkan bahawa nisbah hutang fiskal berbanding keluaran dalam negara kasar (KDNK) telah susut kepada 59.3 peratus pada suku pertama 2023, dan termasuk liabiliti luar jangka, angka terkini adalah 76.1 peratus,” katanya.

Menurut wajaran indeks harga pengguna (IHP), kos pengangkutan adalah beban terbesar selepas makanan serta perumahan dan utiliti.

“Memandangkan inflasi makanan yang terus meningkat dan tekanan pendapatan yang menurun, kami menjangkakan kerajaan akan memilih untuk mengurangkan harga runcit bahan api, terutamanya RON95 dan diesel dalam tempoh terdekat,” katanya.

“Secara struktur, sebagai pengimport makanan bersih dan diburukkan lagi dengan penyusutan nilai ringgit, adalah sukar bagi kerajaan untuk membendung inflasi makanan,” kata firma penyelidikan itu.

Pada separuh pertama 2023, harga purata minyak mentah Brent USD79.20 setong, lebih rendah sedikit daripada anggaran kerajaan sebanyak USD80 setong. Oleh itu, MIDF Research menganggarkan harga pasaran tanpa subsidi bagi RON95 ialah RM3.10 seliter.

Tahun lepas, perbezaan harga RON95 berbanding harga pasaran melebar kepada RM1.86 seliter.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved