fbpx

Pesawat kargo Airbus Beluga singgah di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi

airbus beluga langkawi 03

PESAWAT kargo, Airbus Beluga A300-600ST mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi (LTAL) semalam kira-kira jam 3:49 petang.

Berdasarkan data diperoleh daripada aplikasi Flightradar24, Beluga siri ketiga itu singgah di LTAL setelah memulakan penerbangan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Chennai, India pada pukul 9:49 pagi waktu tempatan.

Pesawat itu mendarat di Langkawi untuk mengisi minyak sebelum menyambung penerbangan ke destinasi seterusnya.

Orang ramai tidak melepaskan peluang melihat pesawat ‘gergasi’ tersebut dengan memenuhi sepanjang pagar di tepi landasan LTAL. Ia mempunyai rekabentuk unik dan rata-rata netizen menyamakannya dengan ikan flower horn.

Beluga A300-600ST mempunyai ukuran panjang 56.15 meter dan setinggi 17.24 meter itu dioperasikan oleh dua orang krew. Ia mempunyai berat kira-kira 86,500kg dan mampu membawa muatan sehingga 47,000kg.

Gambar oleh: Flight Global

Pesawat ini mampu membawa kapal terbang kecil atau helikopter selain sering membawa alat ganti pesawat ke seluruh dunia. Benjolan di atas ruang kokpitnya mempunyai pintu besar yang boleh dibuka untuk akses ke ruang kargonya.

Beluga yang dikendalikan oleh Airbus Transport International (ATI) berpengkalan di Toulouse, Perancis memulakan perjalanan dari Lapangan Terbang Francazal pada 20 Julai lalu ke Lapangan Terbang Marseille.

Gambar oleh: Muslim Mazlan

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved