fbpx

Boleh sebabkan kanser, penyaduran krom bakal diharamkan oleh EU

P90457312_highRes_the-new-bmw-x7-04-20

PENGGUNAAN kemasan krom bukanlah sesuatu yang asing dalam kalangan pengeluar kenderaan kerana ia adalah jalan yang paling mudah untuk membuatkan produk mereka tampak lebih premium.

Bagaimanapun, pengeluar kenderaan di Eropah mungkin perlu mencari alternatif lain kerana Kesatuan Eropah (EU) dilaporkan telah mencadangkan larangan terhadap penyaduran krom kerana ia boleh menyebabkan kanser.

Menurut Autocar, proses penyaduran krom membawa kepada penghasilan bahan karsinogen yang dikenali sebagai hexavalent chromium.

Pelepasan bahan ini ke udara semasa proses penyaduran dikatakan 500 kali lebih toksik daripada diesel dan boleh menyebabkan kanser paru-paru yang kronik.

Penggunaan depresan wasap kimia dikatakan boleh mengurangkan pelepasan ini, namun ia boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan lain kerana ia mengandungi Perfluoroalky and Polyfluoroalkyl Substances (PFAS) yang juga bertoksik tinggi.

EU mencadangkan larangan teknik itu bermula 2024, dengan California dilaporkan bakal mengikuti jejak langkah yang sama. Larangan ini dijangka memberi impak besar kepada reka bentuk automotif melainkan bahan alternatif dengan kualiti yang sama dapat dikenal pasti.

Di samping industri automotif, krom juga digunakan secara meluas dalam penghasilan barang keperluan harian dan industri penerbangan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved