fbpx

Kerajaan tawar 200 lagi lesen PSV bas percuma kepada golongan B40 di Pantai Timur

anthony loke

KERAJAAN bersetuju untuk menawarkan 200 lagi Lesen Vokasional Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) bas secara percuma kepada golongan B40 di negeri Pantai Timur.

Perkara ini diberitahu oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke pada majlis pelancaran bas berprestasi tinggi jenis dua tingkat Scania milik Ekspres Mutiara sebentar tadi.

Menurut Loke, ia merupakan penambahan kepada 500 lesen PSV bas yang ditawarkan kerajaan menerusi program MyPSV yang dilancarkan pada awal bulan ini.

Tambah beliau lagi, tawaran kepada golongan B40 di Pahang, Terengganu dan Kelantan itu dibuat bukan kerana Terengganu dan Kelantan akan menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) bulan depan, sebaliknya ia adalah dana Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) yang diperuntukkan daripada agensi kerajaan, Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL).

Loke menjelaskan negeri-negeri tersebut dipilih kerana MRL terlibat dengan pelaksanaan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) dan beliau melihat dana tersebut wajar dikembalikan kepada penduduk di negeri Pantai Timur.

“Ia adalah lebihan dana yang diperoleh daripada faedah bank yang boleh kita salurkan sebagai peruntukan CSR untuk membantu rakyat,” katanya.

Beliau mengharapkan kerjasama daripada syarikat bas yang mengendalikan laluan dari Lembah Klang ke Pantai Timur untuk bersama-sama melaksanakan inisiatif tersebut dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

“Ini supaya kita dapat padankan bakal-bakal pemandu bas ini dengan syarikat bas berkenaan bagi memastikan sebaik sahaja mereka tamat latihan, akan terus terima tawaran kerja,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved