fbpx

Sarawak guna lampu isyarat AI di simpang berisiko kemalangan

cctv ai sarawak 01

SARAWAK sedang menguji kamera litar tertutup (CCTV) dengan kecerdasan buatan (AI) pada lampu isyarat di sekitar bandaraya Miri. Inisiatif ini sebagai usaha mengurangkan kesalahan trafik, kesesakan, dan kemalangan jalan raya.

Buat masa ini, CCTV itu dipasang di lampu isyarat Jalan Merbau dan Jalan Pujut-Miri. Dengan penggunaan AI, CCTV ini mampu merakam kelajuan kenderaan, mengenal pasti nombor pendaftara, serta mengenal pasti beberapa kesalahan trafik.

Menurut Menteri Pengangkutan Sarawak, Dato’ Sri Lee Kim Shin, projek itu telah menunjukkan hasil positif dalam masa seminggu penggunaannya.

Katanya, seorang pesalah trafik berulang telah dirakam oleh kamera kerana memandu laju sebanyak lapan kali dalam tempoh seminggu.

“Tempoh ujian akan berlangsung selama enam bulan dan keputusannya akan dibentangkan kepada kementerian untuk menentukan langkah seterusnya,” kata Lee.

Beliau menerangkan data yang dikutip akan dianalisis untuk mendapatkan maklumat berkenaan tingkah laku trafik, mengenal pasti kawasan berisiko tinggi, dan membolehkan keputusan dibuat berdasarkan data untuk meningkatkan keselamatan jalan raya.

Lee berkata hampir mustahil untuk ‘lari’ dari pengecaman kerana sistem itu mampu mengenal pasti data seperti aliran trafik, warna kenderaan, jenis, model, jenama, kelajuan, nombor pendaftaran, dan terus merekodkan kesalahan pemandu.

Bagi kami, ini satu insiatif yang bagus bagi penggunaan AI untuk meningkatkan keselamatan jalan raya.

Mungkin aplikasi ini boleh diperluaskan lagi dengan meletakkan juga CCTV AI di lorong kecemasan dan kawasan sesak untuk merekodkan pemandu yang memotong barisan atau menyalah guna lorong kecemasan.

Pastinya banyak lagi penggunaan yang boleh dimanfaatkan dari CCTV AI ini selain dari di simpang lampu isyarat.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved