fbpx

Ferrari KC23 model ‘one-off’ berasaskan 488 GT3 EVO – siapa pemiliknya?

Ferrari-KC23-2023-1600-0a

ANDA mungkin sudah tahu bahawa Ferrari mempunyai program Special Projects yang bertanggungjawab untuk membina model-model kustom atau one-off untuk pelanggan-pelanggan terpenting mereka.

Apa yang anda lihat ini adalah jentera terbaru yang dihasilkan di bawah program itu yang dikenali sebagai KC23. Ia boleh digunakan di litar lumba sahaja dan dibangunkan berasaskan 488 GT3 EVO. Kereta ini mengambil masa selama tiga tahun untuk disiapkan.

Tetapi jika diperhatikan, kereta ini memang langsung tidak serupa seperti 488 GT3 EVO. Menurut Ferrari, ini kerana setiap garisan dan permukaan badan, termasuk kluster lampu dan tingkap, telah direka semula untuk memberikannya penampilan yang unik.

Hasilnya, KC23 tampil lain dari yang lain, dengan pintu butterfly yang buka ke atas, spoiler gergasi yang boleh dicabut selepas sesi litar dan juga panel badan bermotor yang boleh bergerak untuk membuka saluran udara.

Satu lagi ciri istimewa adalah warna baharu yang dikenali sebagai Gold Mercury. Warna ini dikatakan mempunyai unsur logam cair dan dicat sebanyak empat lapisan.

Apa yang menarik, kereta ini didatangkan dengan dua set tayar. Set pertama berukuran 18 inci dan dipadankan dengan tayar slick untuk kegunaan di litar, manakala set kedua, yang lebih sesuai untuk tujuan pameran, berukuran 21 inci di depan dan 22 inci di belakang.

Berlainan dengan rekaan luaran, ruang dalaman KC23 boleh dikatakan hampir sama dengan kabin 488 GT3 EVO. Ini bermakna ia mempunyai roll cage lengkap, stereng jenis yoke, kluster instrumen digital, panel butang pada bahagian tengah dan sepasang kerusi bucket dengan balutan Alcantara.

Untuk kuasa pula, jentera ini menggunakan enjin 3.9-liter twin-turbo V8 yang sama dengan EVO tetapi jumlah kuasanya tidak didedahkan. Namun, tidak mengejutkan jika ia mempunyai kuasa yang sama dengan 488 GTB iaitu 670 PS dan 760 Nm.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved