fbpx

Petronas, Energica jalin kerjasama hadapi saingan Super Hooligan National Championship

Eva Ribelle RS – Super Hooligan

ENERGICA Motor Company telah mengumumkan kerjasama dengan Petronas Lubricants International yang menyaksikan syarikat minyak dan gas nasional itu menjadi rakan industri Energica dan penaja utama Energica bagi Racing America musim 2023.

Energica merupakan pembekal jentera kepada pasukan Tytlers Cycle Racing dalam Super Hooligan National Championship yang merupakan sebahagian daripada siri MotoAmerica.

Apa yang menarik, Energica adalah satu-satunya pengeluar motosikal elektrik yang bertanding dalam kejohanan itu di samping pengeluar ICE (enjin pembakaran dalaman) lain.

Untuk musim ini, pasukan Tytlers Cycle Racing akan mempertaruhkan jentera Eva Ribelle RS, motosikal jenis hypernaked bernadikan elektrik yang ditunggang oleh pelumba dari Colombia iaitu Stefano Mesa.

Stefano Mesa

Sebagai penaja utama, Petronas Lubricants International membawakan bendalir generasi seterusnya yang dirumus khas untuk kenderaan elektrik iaitu Petronas Iona. Ini termasuk bendalir transmisi, bendalir penyejukan dan gris.

“Kami mencipta sejarah sekali lagi. Perlumbaan sentiasa ada dalam DNA kami sejak mula, dan selepas mencipta sejarah dalam MotoE selama empat tahun, kami menerima cabaran baru bersama Tytlers Cycle Racing. Apa yang menjadikan ini lebih luar biasa ialah mempunyai Petronas Lubricants International bersama kami untuk meletakkan pencapaian baharu dalam sejarah sukan permotoran,” kata Giampiero Testoni, ketua pegawai teknikal Energica Motor Company.

Sementara itu, Hezlinn Idris, pengarah urusan dan ketua pegawai eksekutif kumpulan Petronas Lubricants International berkata, “Kerjasama ini membuka peluang kepada kami dalam pembangunan bendalir EV yang meliputi semua jenis kenderaan elektrik termasuk trak, kenderaan komersial ringan, kereta penumpang dan motosikal. Ini adalah bukti keupayaan kami dalam menyesuaikan penyelesaian untuk rangkaian penuh aplikasi bendalir dalam rangkaian kuasa elektrik.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved