fbpx

Denda sehingga RM1,000 jika letak telefon di atas riba semasa memandu

guna telefon semasa memandu

MUNGKIN ada di antara anda yang menyangka bahawa meletakkan telefon pintar di riba semasa memandu bukan satu kesalahan.

Perbuatan ini sebenarnya salah di sisi undang-undang dan pemandu yang disabitkan boleh dikenakan hukuman denda sehingga RM1,000 dan penjara tiga bulan untuk kesalahan pertama.

Sementara itu, pesalah kali kedua boleh didenda sehingga RM2,000 dan penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-dunya sekali. Menggunakan telefon semasa memandu adalah kesalahan yang tidak boleh dikompaun, bermakna pesalah perlu hadir ke mahkamah.

Bercakap kepada The Star, Ketua Polis Daerah Georgetown, Asisten Komisioner Sofian Santong berkata pemandu tidak boleh meletak telefon pintar di atas riba kerana mereka akan menunduk untuk melihat skrin dan ini boleh mengakibatkan kemalangan.

Sebaliknya, beliau menasihatkan pemandu yang perlu menggunakan sistem navigasi untuk menggunakan pemegang telefon.

Tambah beliau lagi, walaupun meletakkan telefon di pemegang dibenarkan untuk tujuan navigasi, pemandu dilarang menatal skrin telefon sewenang-wenangnya.

Bukan itu sahaja, pemandu juga tidak boleh memegang telefon ketika menunggu di lampu isyarat merah kerana ia boleh mengganggu trafik apabila mereka tidak sedar lampu isyarat telah bertukar menjadi hijau.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved