fbpx

Audi Q8 e-tron tiba di Malaysia dengan empat varian, dari RM384k

audi e-tron launch 05

PHS Automotive Malaysia (PHSAM) hari ini secara rasmi memperkenalkan Audi Q8 e-tron untuk pasaran Malaysia, dengan empat pilihan varian. Pelancaran ini sebahagian dari tujuh model elektrik sepenuhnya yang dibawakan oleh jenama itu hari ini.

Q8 e-tron SUV menampilkan reka bentuk aerodinamik yang efisyen, rangkaian kuasa yang telah dioptimumkan dengan prestasi pengecasan lebih baik, dan kapasiti bateri lebih tinggi. Ini membolehkannya menawarkan jarak sehingga 582km.

Ruang dalaman Q8 e-tron advanced 50 quattro dan Q8 e-tron S line 55 quattro menawarkan pengalaman tempat duduk kelas pertama, menurut kata Audi. Apabila kerusi penumpang belakang dilipat, ia mampu menawarkan ruang sehingga 1,725 liter.

Walaupun mempunyai ciri yang sama dengan model SUV, varian Q8 e-tron Sportback hadir dengan imej lebih sporti dengan siluet yang elegan dan kemas untuk kecekapan aerodinamik terbaik.

Harga jualan bagi rangakain Audi Q8 e-tron di Malaysia adalah seperti berikut:

  • Q8 e-tron advanced 50 quattro – RM383,990
    ● Q8 Sportback e-tron advanced 50 quattro – RM389,990
    ● Q8 e-tron S line 55 quattro – RM474,990
    ● Q8 Sportback e-tron S line 55 quattro – RM484,990

Bergantung kepada varian, Audi Q8 e-tron mempunyai output sehingga 408hp (atau 300kW) dan 664Nm tork. Pecutan model terpantas adalah 5.6 saat untuk mencapai 100km/j.

Jarak pemanduan maksima adalah 487km dan kesemua model menyokong pengecasan AC 22kW dan DC 170kW.

Pengarah Urusan PHSAM, Erik Winter memberitahu maklum balas daripada pengedar dan pelanggan terhadap Audi e-tron adalah sangat menggalakkan.

“Ini merupakan penawaran produk terbesar Audi di Malaysia dan kami sangat teruja untuk menjadi negara pertama di rantau ini melancarkan Q8 e-tron,” katanya.

“Kenderaan mewah dan berprestasi tinggi ini sememangnya amat ditunggu-tunggu. Ia sudah bersedia untuk menawan hati serta imaginasi rakyat Malaysia yang mahukan pilihan mobiliti lebih mapan dan mesra alam.

“Bukan itu sahaja, saya berbesar hati untuk mengumumkan bahawa ini hanyalah satu permulaan. Ini kerana kami sudahpun berusaha untuk membawa masuk lebih banyak model e-tron ke sini termasuklah flagship SQ8 dan Q6 e-tron yang akan membuat debut global hujung tahun ini.”

Momentum jualan EV di Malaysia dibantu oleh insentif kerajaan dan kerjasama industri untuk mencapai sasaran kerajaan mempunyai 1.5 juta EV di Malaysia menjelang tahun 2040.

Audi percaya peralihan kepada kenderaan elektrik akan berterusan kerana mobiliti elektro semakin mendapat perhatian pada masa depan.

Percuma Pengecas Kompak e-tron dan Kredit JomCharge bernilai RM1,000 untuk para pemilik e-tron

Bagi meningkatkan lagi pengalaman pemilikan, semua model didatangkan dengan e-tron Charging System Compact mudah alih untuk memberi kemudahan mengecas di mana-mana sahaja.

Sistem itu terdiri daripada satu unit pengecas kompak pintar dan kabel – pasang sahaja pada kereta dan ke soket standard di rumah dengan output 1.8 kW hingga 2.3 kW atau menerusi bekalan kuasa tiga fasa yang mempunyai output 11 kW.

Pengecasan boleh ditetapkan kepada 100 dan 50 peratus kuasa pada unit pengecasan bagi mengelakkan berlakunya masalah terlebih beban kepada sistem elektrikal rumah.

Sebagai manfaat tambahan, pemilik juga akan menerima kredit JomCharge berjumlah RM1,000 secara percuma dengan tempoh sah selama setahun.

Semua model Audi e-tron hadir standard dengan jaminan tanpa had perbatuan selama dua tahun, jaminan bateri 3/3 selama 8 tahun atau jarak sejauh 160,000km dan bantuan tepi jalan percuma selama 5 tahun.

Pelanggan boleh mendapatkan Pakej Jaminan Audi (Audi Assurance Package, AAP) yang menawarkan jaminan tambahan dan penyelenggaraan selama 3 tahun dengan selang servis 15,000km.

Untuk maklumat lanjut mengenai rangkaian model e-tron, sila kunjungi Audi Centre terdekat atau layari laman web www.audi.com.my.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved