fbpx

Rakyat boleh mohon peruntukan untuk tampal jalan berlubang – Rafizi Ramli

jalan berlubang

Bagi mereka yang ingin menampal jalan berlubang kerana sudah penat menunggu tindakan dari majlis perbandaran tempatan, tetapi tidak mahu mengeluarkan perbelanjaan sendiri, ini ada berita baik untuk anda.

Menurut MalaysiaKini, Kementerian Hal Ehwal Ekonomi bercadang untuk memperkenalkan sistem baharu di mana rakyat boleh memohon peruntukan untuk menjalankan projek kecil-kecilan.

Menurut Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli, sistem ini akan mempercepatkan proses menangani isu seperti membaiki longkang tersumbat atau jalan berlubang.

“Satu perkara yang saya ingat kerajaan persekutuan buat perubahan, mendemokrasikan peruntukan kecil untuk rakyat. Selama ini saya ingat jadi wakil rakyat terpaksa buat macam-macam. Baiki longkang dan lain-lain,” katanya.

“Jadi insyAllah kita sedang merancang supaya selepas ini peruntukan besar untuk projek rakyat seperti itu boleh dimohon terus kepada kementerian oleh sesiapa sahaja di Malaysia. Tak payah melalui lapisan-lapisan,” tambahnya lagi.

Sumber gambar: Facebook/Rafizi Ramli

Rafizi berkata sistem baru itu akan dilancarkan antara pertengahan atau akhir Jun ini. Sesiapa sahaja daripada orang awam hingga pejabat daerah dan jabatan negeri boleh terus meminta peruntukan daripada Kementerian Hal Ehwal Ekonomi.

Menurut beliau lagi, buat masa ini terdapat terlalu banyak lapisan birokrasi yang terlibat untuk peruntukan diluluskan yang boleh mengambil masa sehingga tiga tahun.

“Kira menang-menang untuk semua. Kita sebagai rakyat kita tahu. Ini membuka peluang sama rata kepada semua negeri dan semua orang. Kalau tidak menteri yang bertanggungjawab kepada peruntukan jadi terlalu berkuasa. Mula dulu tengok jika dapat sambutan baik,” katanya.

Rafizi menjelaskan ada syarat-syarat yang akan dikenakan untuk permohonan peruntukan, tetapi butiran lanjut mengenainya akan didedahkan apabila sistem itu dilancarkan secara rasmi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved