fbpx

BMW M 1000 R gegar pasaran Malaysia dengan 210 PS – harga dari RM158,500

BMW M 1000 R, BMW Test Days 2022, Almeria, Spain

BMW Motorrad Malaysia memperluaskan lagi barisan model mereka dengan pelancaran jentera roadster berprestasi tinggi iaitu M 1000 R. Secara asasnya, ia ‘kembar’ kepada S 1000 R yang lebih agresif.

Pertama sekali, jentera ini dikuasakan oleh enjin empat silinder sebaris yang telah ditala bagi menghasilkan 210 PS pada 13,750 rpm, menunjukkan peningkatan sebanyak 45 PS berbanding versi S.

Bagaimanapun, jumlah tork yang dihasilkan menurun sedikit dari 114 Nm kepada 113 Nm, namun ia memuncak pada rev yang lebih tinggi iaitu 11,000 rpm berbanding 9,250 rpm pada versi S. Bukan itu sahaja, model ini juga boleh mencapai redline yang lebih tinggi iaitu 14,600 rpm.

Menurut BMW, model ini juga mempunyai cengkaman roda belakang yang lebih baik dalam semua gear dengan nisbah gear kedua hingga keenam yang lebih singkat yang lebih singkat. Nisbah gear keempat, kelima dan keenam juga lebih singkat bagi memberi sumbangan dari segi tujahan.

Suspensi dan casis M 1000 R juga telah diperhalusi untuk prestasi yang lebih tinggi. Sebagai contoh, ia dilengkapi dengan pangkal spring fork boleh laras, peredam stereng boleh laras dan Dynamic Damping Control (DDC). Bar hendal tiub aluminiumnya juga tampak lebih lebar.

Dari segi aerodinamik, M 1000 R didatangkan standard dengan winglet M baharu yang boleh memberikan downforce tambahan untuk kestabilan yang lebih baik pada kelajuan tinggi. Penangkis angin turut disertakan bagi melawan rintangan aerodinamik tambahan yang tercetus ekoran penambahan kecil pada bahagian depan tadi.

Perincian rekaan aerodinamik ini memastikan jentera tersebut mempunyai kecenderungan wheelie yang lebih rendah, sekaligus dapat memecut dengan lebih cepat.

Untuk sistem brek pula, terdapat angkup M baharu, cakera berkembar berukuran 320 mm dengan ketebalan 5 mm serta pam brek radial. Semua ini ditemani sistem Brake Slide Assist yang membolehkan penunggang membuat aksi brake drift semasa memasuki selekoh.

Model ini mempunyai paparan TFT 6.5 inci yang menampilkan takometer baharu dan animasi M ketika enjin dihidupkan. Ciri-ciri lain yang ada termasuk Titanium ESD, bateri LiO, rim M, pelana M, rantai M Endurance, Keyless Ride, spoiler enjin, pemanas penggenggam dan bermacam lagi.

Turut disertakan adalah ciri-ciri elektronik seperti Shift Assistant Pro, mod-mod tunggangan Pro dan Cruise Control.

Ditawarkan dalam satu warna sahaja iaitu Lightwhite/M Motorsport, BMW M 1000 R dijual pada harga RM158,500 termasuk waranti tiga tahun dan program bantuan tepi jalan tiga tahun.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved