fbpx

Proton Saga kini guna transmisi 4AT dari Aisin pula?

proton saga mc2 official 2022 05

PROTON Saga sejak 2019 telah menggunakan kotak gear automatik 4-kelajuan (4AT) dari Hyundai menggantikan CVT pada model sebelumnya. Tetapi kini difahamkan kotak gear 4AT yang digunakan adalah dari Aisin pula.

Ada kemas kini teknikal yang tidak diumumkan oleh Proton?

Menurut rakan media kami di Funtasticko yang memetik laporan Wapcar, Proton Saga telah menerima kotak gear 4AT dari Aisin sejak bulan lepas (Mei) yang menggantikan unit dari Hyundai.

Proton setakat ini belum membuat sebarang pengumuman rasmi mengenainya, dan harga juga masih kekal. Spesifikasi lain juga tidak berubah, bermakna ia masih Saga MC2 yang dilancarkan tahun lepas, hanya pembekal kotak gear sahaja yang berubah.

Hairan juga jika Proton tidak mengumumkan perkara ini. Pertukaran pembekal kotak gear ini juga bukanlah suatu berita yang buruk pun, malah boleh menjadi perkara positif jika ia mampu menambah baik aspek pemanduan dan penjimatan bahan api.

Proton Saga mengekalkan enjin 1.3-liter VVT dengan output 95p dan 120Nm tork. Saga 2022 dilancarkan dengan empat varian dan harga seperti berikut:

1.3 Standard MT: RM34,400
1.3 Standard Lite AT: RM38,300
1.3 Standard AT: RM38,800
1.3 Premium S AT: RM44,800

Anda boleh baca laporan penuh pelancaran Proton Saga MC2 di sini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved