fbpx

Kes curi kenderaan di Petaling Jaya semakin meningkat: Ketua Polis Daerah

curi kenderaan

KETUA Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Mohamad Fakhrudin Abdul Hamid mendedahkan bahawa kes curi kenderaan di daerah Petaling Jaya merekodkan jumlah tertinggi berdasarkan statisik Januari hingga Mei.

Tambah beliau, sebanyak 113 kes membabitkan kecurian motosikal manakala 60 kereta dan 12 van dilaporkan hilang dalam tempoh itu.

“Kegiatan curi motosikal ini selalunya untuk mendapatkan alat ganti untuk kegunaan sendiri atau dijual semula,” katanya sambil menambah kes curi motosikal paling banyak berlaku di kawasan flat dan projek perumahan rakyat (PPR).

Sementara itu, curi dalam bangunan merekodkan 146 kes berikutan daerah ini mempunyai banyak pusat membeli-belah.

“Selain itu, kes pecah rumah mencatatkan sebanyak 105 kejadian, samun dan ragut (54), mencederakan (36), serta rogol (14).

Gambar oleh: MalayMail

“Bagaimanapun polis berjaya mengurangkan kadar indeks jenayah di Petaling Jaya daripada 564 kes tahun lalu kepada 539 iaitu pengurangan sebanyak 4.43 peratus bagi tempoh Januari hingga Mei,” katanya.

Fakhrudin berkata, objektif utama pihaknya adalah mengurangkan ‘fear of crime’ dan pada masa sama meningkatkan keyakinan dalam kalangan masyarakat terhadap polis.

Pihak polis juga cuba mengurangkan kadar jenayah dengan mengadakan operasi secara berterusan. Tahun lalu, kadar indeks jenayah menyaksikan pengurangan sebanyak lapan peratus kepada 1,562 kes berbanding 1,712 kes pada 2021.

Antara kejayaan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya sepanjang tahun lalu termasuk menahan dua individu aktif mencuri kereta mewah di sini sebelum dijual ke Johor.

Pihaknya juga menumpaskan Geng Senu TTDI yang bergiat aktif mencuri komponen lori dan kenderaan lama untuk dijual di pasaran gelap dengan tertangkapnya tiga suspek termasuk dalang utama kumpulan terbabit.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved