fbpx

Toyota Innova Zenix sudah tiba di Malaysia, bila tarikh pelancarannya?

Toyota Innova Zenix treler 01

NAMPAKNYA Toyota Innova Zenix bakal menjadi model seterusnya yang akan dilancarkan oleh UMW Toyota Motor.

Ini kerana sebanyak enam unit MPV itu telah dikesan di atas treler oleh RiderATH baru-baru ini, menandakan pelancarannya yang mungkin akan berlangsung tidak lama lagi.

Innova Zenix dilancarkan buat pertama kali di Indonesia pada November tahun lalu, di mana ia dikenali sebagai Kijang Innova Zenix. Terdapat lima varian, dengan harga bermula dari 419 juta rupiah (RM122,057) hingga 601 juta rupiah (RM175,118).

Innova Zenix dibina berasaskan platform Toyota New Global Architecture (TNGA) GA-C bagi menggantikan platform jenis ladder frame IMV yang terdahulu. Ia boleh didapati dengan tujuh atau lapan tempat duduk.

Dengan platform tersebut, Innova Zenix mempunyai ukuran panjang 4,755 mm, lebar 1,850 mm dan tinggi 1,795 mm, iaitu 20 mm lebih panjang dan lebar berbanding model generasi terdahulu.

Ukuran tapak roda pula adalah 2,850 mm, 100 mm lebih panjang berbanding sebelum ini dan 35 mm lebih panjang berbanding tapak roda Proton X90.

Di Indonesia, Innova Zenix boleh didapati dengan dua pilihan enjin iaitu petrol dan hibrid. Versi petrol menggunakan enjin 2.0-liter empat silinder M20A-FKS yang menghasilkan 174 PS dan 205 Nm. Enjin ini dipadankan dengan CVT.

Versi hibrid menampilkan gabungan enjin Dynamic Force 2.0-liter empat silinder M20A-FXS dengan 152 PS dan 187 Nm, dan sebuah motor elektrik dengan 113 PS dan 205 Nm. Gabungan ini menghasilkan 186 PS yang disalurkan ke roda depan menerusi transmisi jenis e-CVT.

Ciri-ciri lain yang terdapat pada Kijang Innova Zenix dan mungkin akan ditawarkan untuk pasaran Malaysia termasuklah skrin infohibur berukuran 10 inci, kerusi ottoman untuk tempat duduk barisan kedua, skrin infohibur berkembar pada bahagian belakang kerusi pemandu dan penumpang depan, serta sistem bantuan pemandu Toyota Safety Sense 3.0.

Apa pendapat anda mengenai Toyota Innova Zenix? Adakah ia pilihan yang lebih baik berbanding Proton X90?

Lihatkan Ulasan (1)
  • I love your post, and without exception, I diligently implement each of its recommendations whenever there’s a new one. Not only that, but I excitedly repost it across all my social media platforms, and my audience never hesitate to give a resounding liking and engaging with it. Continue the outstanding work and keep those insightful posts coming! By the way, I came across an interesting piece from sites.google.com/view/career-shift/makethfate on how to earn income through the internet after being job laid off, and I would like to share my own experience how I have succeeded to overcome my money problems in just a fortnight with this 3 pronged effective strategy and guidance that didn’t cost me single cent!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved