fbpx

BMW S 1000 RR baharu kini di Malaysia – RM129,500

01. The BMW S 1000 RR

SELEPAS melancarkan BMW R 1250 R dan R 1250 RS tempoh hari, BMW Motorrad Malaysia akhirnya mengakhiri penantian peminat superbike dengan pelancaran BMW S 1000 RR baharu.

Apa yang baharu pada model ini? Untuk 2023, S 1000 RR didatangkan dengan winglet pada bahagian depan yang bukan sahaja membuatkan ia tampil lebih garang, malah mampu meningkatkan kecekapan aerodinamiknya.

Selain itu, BMW Motorrad turut menambah baik aspek geomteri casis dengan mendatarkan sudut kepala stereng sebanyak 0.5 darjah serta mengurangkan offset pada bahagian pengapit bertiga (triple clamp) sebanyak 3 mm.

Jentera ini masih lagi dikuasakan oleh enjin empat silinder sebaris namun kuasanya telah dipertingkatkan kepada 210 PS pada 13,750 rpm, iaitu 3 PS lebih tinggi berbanding sebelum ini. Jumlah tork yang dihasilkan pula adalah 113 Nm pada 11,000 rpm.

Turut diberi penambahbaikan adalah aspek elektronik, di mana ciri Slide Control baharu dalam sistem Dynamic Traction Control (DTC) mampu memberikan bantuan kepada penunggang semasa memecut keluar dari selekoh.

Ciri tersebut didatangkan dengan dua sudut drift preset bagi DTC yang memanfaatkan sensor sudut stereng bagi mengurangkan kegelinciran dan menstabilkan motosikal semasa dalam keadaan menyendeng.

Satu lagi ciri baharu yang disertakan adalah Brake Slide Assist yang merupakan sebahagian daripada ABS Pro. Juga memanfaatkan sensor stereng, ciri ini membolehkan penunggang membuat pratetapan sudut drift untuk memasuki selekoh pada kelajuan yang terkawal.

Di samping itu, S 1000 RR juga didatangkan dengan empat mod tunggangan iaitu Rain, Road, Dynamic dan Race.

Ciri-ciri lain yang terdapat pada jentera ini termasuklah Race ABS, Hill Start Control, Shift Assist Pro, lampu isyarat LED, lampu depan dan belakang LED dan M GPS Laptrigger.

Turut disertakan adalah Dynamic Package yang merangkumi Riding Mode Pro, HSC Pro, Dynamic Brake Control, Dynamic Damping Control, pemanas penggenggam dan Cruise Control.

S 1000 RR boleh didapati dalam dua warna iaitu Style Passion dalam warna Racing Red dan M Package Lightwhite. Harga jualan bermula dari RM129,500 untuk Style Passion dan RM149,500 untuk M Package Lightwhite.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved