fbpx

Volkswagen Polo GTI Edition 25 – model edisi terhad ulang tahun ke-25

Volkswagen limited-edition Polo GTI Edition 25

TAHUN 1998 merupakan kali pertama Volkswagen meletakkan nama ‘GTI’ yang ikonik pada model Polo. Bagi meraikan peristiwa penuh sejarah itu, Volkswagen telah memperkenalkan model edisi terhad Polo GTI Edition 25.

Terhad kepada 2,500 unit sahaja, Polo GTI Edition 25 tampil berbeza dengan grafik honeycomb dan nombor 25 pada bahagian sisi, kemasan hitam pada bumbung dan cermin sisi, serta rim Adelaide 18 inci dalam warna Glossy Black.

Selain itu, ia boleh didapati dalam warna baharu Ascot Grey, di samping pilihan warna yang sedia ada iaitu Pure White, Kings Red Metallic, Reef Blue Metallic, Smoke Grey Metallic dan Deep Black Pearl Effect.

Tidak dilupakan adalah perincian berwarna merah pada gril, angkup brek dan tulisan GTI pada tailgate.

Di dalam, terdapat tempat duduk sport dengan balutan kulit hitam-merah dan logo GTI yang disulam, kemasan hitam berkilat dan tulisan GTI berwarna merah.

Logo “One of 2500” pada ambang pintu pula akan mengingatkan pemandu bahawa kereta yang dipandu adalah model edisi terhad.

Polo GTI Edition 25 tidak diberikan sebarang penambahbaikan dari segi prestasi. Ini kerana hot hatch ini sudah cukup berkuasa, dengan enjin turbo 2.0-liter empat silinder dengan 207 PS dan 320 Nm yang membolehkan ia memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 6.5 saat.

Biarpun begitu, aspek pengendaliannya telah dipertingkatkan menerusi penambahan sistem suspensi sport yang lebih rendah sebanyak 15 mm.

Menurut Volkswagen, ia mampu memberikan pengendalian yang lebih tepat dan tahap cengkaman lebih tinggi apabila digabungkan dengan electronic differential lock XDS.

Pelanggan yang mementingkan keselamatan boleh mendapatkan pakej IQ.DRIVE yang merangkumi pelbagai ciri bantuan pemandu termasuk Travel Assist. Ciri ini boleh mengawal stereng, brek dan pecutan dari kelajuan 0 hingga 210 km/j untuk pemanduan separa autonomi.

Polo GTI Edition 25 akan dibuka untuk tempahan di Jerman bermula 1 Jun ini, dengan harga 35,205 euro (~RM172,479).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved