fbpx

Yamaha Y16ZR ‘Tech Art’ Doxou – 5,000 unit sahaja, RM11,818

Y16ZR_DOXOU_Flyer-2

HONG Leong Yamaha Motor (HLYM) melancarkan model edisi terhad Yamaha Y16ZR ‘Tech Art’ Doxou ke pasaran tempatan. Hanya 5,000 unit motosikal ini akan ditawarkan, dengan harga jualan bermula dari RM11,818.

Buat pengetahuan pembaca, Doxou berasal dari perkataan Jepun “Dokusou” yang bermaksud ‘menjadi kreatif dan mendahului yang lain’.

Sesuai dengan namanya, model Y16ZR ini tampil dengan livery eksklusif di keseluruhan bahagian badan, ‘sports fender’, serta rim dalam warna cyan pada bahagian hadapan dan belakang.

Tidak cukup dengan itu, setiap pembelian juga didatangkan dengan lencana nombor siri produksi dan sijil penghargaan sebagai tanda terima kasih kepada pelanggan.

Tiada sebarang penambahbaikan dari segi mekanikal untuk model ini, bermakna ia masih dikuasakan ole enjin 155 cc SOHC penyejukan cecair dengan Variable Valve Actuation (VVA) yang menghasilkan 17.7 hp pada 9,500 rpm dan 14.4 Nm pada 8,000 rpm.

Enjin ini digandingkan dengan transmisi enam kelajuan baharu yang mempunyai pemetaan pencucuhan yang berbeza untuk setiap gear dan klac jenis ‘Assist & Slipper’ untuk penukaran gear yang lebih mudah.

Bukan itu sahaja, tuil klacnya juga 10 mm lebih pendek berbanding Y15ZR.

“Yamaha Y16ZR Doxou 2023 edisi terhad merupakan bukti komitmen HLYM terhadap kecemerlangan dan semangat kami untuk mencipta pengalaman bermotosikal yang luar biasa untuk pelanggan kami,” kata Dato’ Dr. Jim Khor Mun Wei, Pengarah Urusan Kumpulan, Hong Leong Industries Berhad.

Menurut HLYM, Yamaha Y16ZR ‘Tech Art’ Doxou akan berada di semua cawangan pengedar sah Yamaha di seluruh negara bermula 8 Mei 2023.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved