fbpx

BMW K 1600 GT, K 1600 GTL dilancarkan di Malaysia

11. BMW K 1600 GT

SEGMEN motosikal touring tempatan kini menjadi lebih hangat dengan kehadiran dua model baharu daripada BMW Motorrad Malaysia iaitu BMW K 1600 GT dan K 1600 GTL.

Kedua-dua model berkenaan hadir dengan ciri-ciri kefungsian yang dikemas kini, serta enjin sebaris enam silinder langsing yang menawarkan keupayaan jelajah yang luar biasa.

BMW K 1600 GTL

K 1600 GT merupakan varian yang tangkas dan dinamik, tampil dengan lampu hadapan LED yang telah dinaik taraf sepenuhnya, manakala K 1600 GTL pula dibangunkan khas untuk tunggangan berdua bersama pembonceng.

Kedua-duanya dilengkapi dengan komponen pelindung enjin, penghadang angin rendah yang boleh dilaras secara elektrik, lampu membelok adaptif, lampu nyalaan siang, lampu tambahan LED, serta lampu kabus tambahan.

Untuk pilihan warna, K 1600 GT ditawarkan dalam warna Black Storm Metallic dan Style Sport yang menggabungkan warna putih, biru metalik, merah dan kemasan emas pada angkup brek hadapan.

K 1600 GTL pula tersedia dalam warna Black Storm Metallic dan Gravity Blue Metallic (Style Exclusive). Turut ditawarkan adalah untuk GT dan GTL adalah warna Option 719 Meteoric Dust edisi khas yang baharu.

Selain itu, terdapat empat butang “Favourite” yang boleh dikonfigurasikan, dan skrin paparan TFT berwarna 10.25 inci dengan aplikasi BMW Motorrad Connected, fungsi Bluetooth dan juga sambungan Wifi untuk navigasi.

K 1600 GT dan GTL dikuasakan oleh enjin enam silinder sebaris bersesaran 1,649 cc yang mampu menghasilkan 160 hp pada 6,750 rpm dan 180 Nm pada 5,250 rpm.

Enjin empat lejang dengan teknologi penyejukan minyak/air itu digandingkan dengan transmisi klac multicakera enam kelajuan. Menurut BMW, kelajuan maksimum jentera-jentera ini mencecah 200 km/j manakala kadar penggunaan bahan api adalah 5.9 liter bagi setiap 100 km.

Sistem suspensi K 1600 GT terdiri daripada BMW Motorrad Duolever di hadapan, dan lengan ayun aluminium tunggal berserta BMW Motorrad Paralever di belakang.

Untuk K 1600 GTL pula, ia mendapat BMW Motorrad Duolever yang sama, cuma pada bahagian belakang terdapat spring sentral dengan fungsi peredam lantunan dan pra-beban.

Di samping BMW Motorrad Integral ABS Pro, kedua-dua model ini turut didatangkan dengan mod tunggangan Rain, Road dan Dynamic. Ciri-ciri elektronik lain seperti kawalan cengkaman, kawalan brek enjin, Hill Start Control dan Dynamic ESA Next Generation turut disertakan.

Aspek keselesaan turut diberi naik taraf menerusi fungsi penghangat pada bar hendal dan tempat duduk, brek tangan dan tuil klac boleh laras serta ciri Cruise Control. Untuk hiburan pula, K 1600 GTL dilengkapi dengan Audio System 2.0 dengan pembesar suara pada fairing hadapan.

Apa yang menarik, ciri-ciri yang sebelum ini ditawarkan sebagai opsyen kini dijadikan standard bagi kedua-dua varian. Ia termasuk tunggangan tanpa kunci, sistem pengunci sentra, Gear Shift Assist Pro dan penggera antikecurian.

Harga jualan (atas jalan, dengan waranti serta program bantuan tepi jalan tiga tahun oleh BMW Motorrad Malaysia, tanpa insurans) bermula dari RM174,500 untuk K 1600 GT dan RM183,500 untuk K 1600 GTL.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved